Mobiel internet groeit sterk in Nederland. Zo´n 1,6 miljoen gebruikers surfen één of meerdere keren per maand over het mobiele web. De groei van het aantal mobiele surfers is zo’n 30% tot 40% per jaar. Desondanks blijkt de kwaliteit en het aanbod van mobiele websites nog wisselend, waarmee sommige exploitanten kansen laten liggen. Dit alles blijkt uit onderzoek van OMI (OpenMobielInternet).
Waar gesurft wordt, wordt gemeten, dus ook op het mobiele web. Het meten van mobiel internet leek mij (tot voor kort) niet veel anders dan het meten van het ‘normale’ web. We plaatsen een tag, of we sniffen het verkeer en we meten wat we willen weten. Helaas blijkt het niet zo simpel te zijn. Gelukkig brengt het mobiele webanalyse wel veel nieuwe mogelijkheden en inzichten, denk bijvoorbeeld aan het gebruik van GPS data, het mobiele nummer (fysieke onafhankelijkheid!) en de verschillende applicaties die gemeten (zouden) kunnen worden (VOIP, TV, Mail, Google Maps, etc).
Bij SNS Bank hebben we meerdere mobiele sites, voornamelijk gericht op het gebruik van Internet Bankieren / Beleggen. Deze sites / tools meten we op dit moment met Moniforce webSensor. Dit pakket is niet gemaakt voor het meten van mobiele internetsites. Ik ben zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden die de huidige ‘standaard’ pakketten te bieden ten aanzien van mobile web analytics, maar ook in de mogelijkheden van nieuwe pakketten die zich volledig richten op mobile web. Zijn er lezers die ervaring hebben met het meten van mobiele sites en die hun ervaringen willen delen?
Ik zou graag deze post willen verrijken met nuttige informatie over mobiele webanalyse, zodat dit een bron kan vormen voor elke webanalist die interesse heeft in mobile web analyse. Jullie input is hierbij zeer zeer welkom!
Informatie over Mobile Web Analytics
Blogs
Mobile Web Analytics Blog
Interessante artikelen
Waar staan we met Mobile Analytics (Marco Derksen)
The challenge of mobile analytics, Part 1 (Phil Kemelor)
The challenge of mobile analytics, Part 2 (Phil Kemelor)
Sunday Night Thinking on Mobile Analytics (Judah Phillips)
Crowd Participation in Mobile Marketing (Courtney Acuff)
Opera rapport: ‘State of the Mobile Web‘
Leveranciers / Tools
Amethon
Mobilytics
Bango
AdMob (uur durende webinar)
Stats4PDA
Reacties (15)