Amy Cueva @Conversion Hotel 2017
Amy Cueva gelooft dat design de menselijke gezondheid kan helpen verbeteren. Vanuit die missie en visie richtte ze in 2000, samen met Will Powley, Mad*Pow op. Inmiddels hebben ze een bekroond bureau waarmee ze met hun klanten werken aan het verbeteren van de gezondheid van mensen, mensen helpen bij het bereiken van financieel welzijn, leren en verbinding maken.
Naast Mad*pow werkt Amy als adviserend lid voor de raad van bestuur van Behavioral Health Innovators, een groep die zich bezighoudt met het verbeteren van de ervaringen met betrekking tot geestelijke gezondheid en verslavingsherstel en is ze gastdocent in het Mass Art Masters in Design-programma. Op Conversion Hotel 2017 deelde ze haar visie over purpose driven design en hoe je met design de wereld kan verbeteren.
Hoe wordt design een motivatie?
Design heeft een lange weg afgelegd. In het begin was design niet meer dan een manier om dingen er mooi uit te laten zien. Maar door de opkomst van de belevingseconomie is het concept ‘human centered design’ ontstaan. Een nieuwe manier van design waarbij de gebruiker uitgenodigd wordt in het ontwerpproces. Maar ook deze vorm van design is volgens Amy niet voldoende om de problemen op te lossen waar we dagelijks mee te maken hebben. Design gaat namelijk niet over een enkel object, maar over het systeem tussen verschillende objecten.
Het is moeilijk om te begrijpen hoe het is om verloren te raken in een dergelijk systeem totdat je er zelf in verloren raakt. Pas als je zelf een bepaalde situatie ervaart, leer je echt begrijpen wat er aan de hand is. En precies deze ervaringen geven ons het gevoel dat we een doel hebben, ze geven ons richting.
Wat is het doel zonder winstoogmerk?
De wereld kent veel grote problemen, maar elk van deze problemen kent ook een oplossing. Als we de wereld willen verbeteren moeten we volgens Amy starten bij de jongere generaties. Daar zien we nu al een verschuiving. Millennials richten zich veel meer op het maken van impact. En langzaamaan beginnen ook bedrijven hierop te reageren. Producten moeten niet meer alleen mooi of praktisch zijn, maar ook steeds meer bijdragen aan een betere wereld.
Amy gelooft dat gedreven ondernemingen die hierop inspelen zullen winnen. De bedrijven die eenzelfde doel nastreven zullen meer overeenkomsten hebben met de wensen van hun klanten, waardoor hun klanten loyaler zullen zijn. Maar wat is het doel zonder winstoogmerk? Ga op onderzoek uit. Kijk naar gedrag en zorg dat je het gedrag van je klant echt begrijpt.
Werk samen en begrijp je klant
Een mogelijkheid om op deze manier te innoveren is samenwerken. Maak verbindingen om beter te begrijpen. Wat als gezondheidsinstellingen gaan samenwerken met de voedselindustrie? Word partner met stakeholders en start dan met het ontwerpen van een ecosysteem.
Iedereen wil de beste versie van zichzelf zijn. En als we ze de tools geven om dit te doen, dan hebben we geen overtuigingskracht en manipulatie nodig om hun gedrag te veranderen. Het is aan ons om mensen levendiger te maken. Ontwerp met intentie. Hoe kunnen we mensen helpen om hun gedrag ten goede te veranderen?
Wil je meer weten over Conversion Hotel of de presentatie van Amy Cueva? Klik dan hier voor meer informatie over de conferentie, de sprekers, de slides en aantekeningen van de presentaties tijdens Conversion Hotel 2017.