Begin deze maand introduceerde Google een nieuwe feature voor haar Google Analytics 360 klanten (voorheen Google Premium). Met Advanced Analysis biedt GA 360 nu de mogelijkheid om met drie nieuwe tools (Exploration, Segment Overlap en Funnel Analysis) de data van een website sneller en dieper te onderzoeken zodat je nog betere analyses kunt maken. Hieronder volgt een korte toelichting.
De aankondiging van Advanced Analysis deed me erg denken aan functies die in Analytics Workspace van Adobe Analytics te vinden zijn zoals de Freeform table, Segment comparison en de Fall-out visualisatie. Ik schreef er kort geleden nog een artikel over waarin ik 10 persoonlijke tips gaf voor het gebruik van de Freeform table binnen Workspace. Sinds de laatste release (mei 2018) geeft Adobe nu zelf ook via ‘Analysis Workspace Tip’ wekelijks één tip voor gebruikers. Altijd handig!
Advanced Analysis van Google wordt standaard beschikbaar gemaakt (via het linkermenu) bij alle Google Analytics 360 accounts maar is, zoals bij introducties van veel andere Google producten ook het geval is, nog wel in beta.
Via het startscherm krijg je meteen de drie nieuwe opties binnen Advanced Analysis te zien. Alle rapporten die je uiteindelijk maakt met Advanced Analysis (of die met je zijn gedeeld) worden op deze pagina getoond.
Exploration
De Exploration optie (Google noemt het zelf liever de “Exploration-techniek”) betreft een analyse canvas waarin je segmenten, dimensions en metrics die je aan de linkerkant hebt geselecteerd met elkaar kunt combineren in kolommen en rijen. Data wordt bij elke keuze die je maakt direct geladen en getoond. Sneller inzicht halen uit je data is het resultaat!
Het is erg handig dat de visualisatie optie permanent in beeld is. Hiermee wordt een switch tussen alleen de data tonen (“default”) naar een pie- of line chart gelijk zichtbaar, en kun je aanpassingen blijven maken. Bevalt de visualisatie, dan kun je het rapport dupliceren zodat het binnen het Exploration rapport beschikbaar blijft (zie tabs bovenaan onderstaande tabel). Verschillende rapporten die zijn aangemaakt zijn elk vindbaar onder een tab en worden daardoor feitelijk als één samengesteld dashboard (automatisch) bewaard.
De visualisatie keuzes zijn nog wel wat beperkt. Dat geldt ook voor de export mogelijkheden. Ik mis bijvoorbeeld de visualisaties wanneer data naar Google Sheets wordt geëxporteerd.
Funnel Analysis
De Funnel Analysis optie is een uitbreiding van de Custom Funnel in GA 360. Kon je voorheen tot maar 5 stappen een customer journey in kaart brengen? Dan krijg je er nu nog een keer 5 stappen bij!
Tot 10 stappen kun je bijvoorbeeld de sales funnel in kaart brengen. Het voordeel is dat je daarbij niet alleen dimensies maar nu ook metrics kunt gebruiken.
Segment Overlap
Via deze optie kun je tot max. 3 segmenten vergelijken om te zien waar de overlap binnen je segmenten zit. In onderstaand voorbeeld zie je een segment voor mobiele gebruikers, desktop/tablet gebruikers en een segment waarin orders zijn geregistreerd. Je ziet dat er een kleine overlap zit bij desktop/tablet gebruikers en bezoekers die een order hebben geplaatst.
In zowel Exploration, Segment Overlap als Funnel Analysis zit de optie om van je selecties in de data direct segmenten te maken of audiences op te bouwen. Audiences kun je vervolgens inzetten om klanten extern te bereiken via het SEA en Display kanaal, maar dit kan ook met bezoekers die op je website komen. Dit kan met Optimize 360, de A/B test oplossing van Google.
De komende weken zal Advanced Analysis verder worden uitgerold naar alle Google Analytics 360 klanten. Ik vermoed dat het door vrijwel alle gebruikers positief ontvangen zal worden. Ik werk inmiddels al geruime tijd met Workspace van Adobe Analytics en kan mij het werken zonder een canvas als Exploration al bijna niet meer voorstellen.
Wil je meer weten over GA 360 of je kennis bijspijkeren? Sinds kort is ook GA 360 aan de Google Analytics Academy toegevoegd.