digital elite day

Het belang van experimenteren volgens de sprekers van Digital Elite Day

Op 6 juni 2019 vindt in London het Digital Elite Day congres plaats. Een congres met ervaren sprekers uit de online optimalisatie en SEO wereld. Het congres is onderverdeeld in twee aparte conferenties, namelijk: Conversion Elite (vooral gericht op CRO) en Search Elite (vooral gericht op SEO). De sprekers op Conversion Elite zullen onderwerpen behandelen als: growth hacking, experimentatie, neuromarketing, biometrics en veel meer.

Op het programma bij Conversion Elite staan onder andere: Charles Meaden (eigenaar, Digital Nation), Jorden Lentze (product owner, e-commerce, Booking.com), Ben Labay (research director at CXL), Ben Ambridge (professor, Liverpool University), Stephen Pavlovich (CEO, Conversion.com) en Ton Wesseling (eigenaar, Online Dialogue). Bekijk alle sprekers hier.

Vanuit webanalisten.nl kun je met korting kaarten kopen voor dit congres, meer informatie vind je onderaan dit artikel. In aanloop naar het congres hebben we een aantal sprekers gevraagd naar hun visie op conversie optimalisatie. Lees hier hun interessante antwoorden:

Wat is voor jou het belangrijkste onderdeel van CRO?

Ben Ambridge (professor, Liverpool University)
“Nou, ik weet niet zeker of het mogelijk is om een hét belangrijkste onderdeel te kiezen, maar wat mij vooral fascineert (hoewel ik als psycholoog natuurlijk biased ben!) is het implementeren van psychologie, het komen met ideeën die kunnen werken gebaseerd op psychologische theorie en die vervolgens testen.”

Stephen Pavlovich (CEO, Conversion.com)
“Het is moeilijk om er een te kiezen. Voor mij zijn dit belangrijke onderdelen:

  • De klant begrijpen: hun gedrag, motivaties, bezwaren en verschillen.
  • Het merk begrijpen: hun doelen, strategie, risico’s en aannames.
  • De website begrijpen: de prestaties, kansen en mogelijkheden.

Maar als uiteindelijk belangrijkste onderdeel zou ik prioriteren kiezen. Niet alleen prioriteit geven aan bepaalde experimenten, maar ook aan doelen, KPI’s, doelgroepen, pagina’s en methodes. Iedereen kan immers een idee bedenken voor een experiment en de meeste mensen kunnen goede concepten maken. Maar we zijn beperkt in het aantal experimenten dat we kunnen uitvoeren, zowel door verkeer als door de resources die nodig zijn om een ​​experimentatie programma uit te voeren. Dat betekent dat prioriteiten stellen cruciaal is.”

Jorden Lentze (product owner, e-commerce, Booking.com)
“Voor mij is het belangrijkste onderdeel het leren begrijpen of mijn ideeën en werkzaamheden de ervaring van onze klanten verbetert en waarde toevoegt aan mijn bedrijf. Er vinden zo’n 1000 experimenten op hetzelfde moment plaats bij Booking.com. Maar we experimenteren niet lukraak: aanpassingen moeten problemen oplossen, obstakels verwijderen of het leven van gebruikers eenvoudiger maken. Anders is het niet iets waar we onze tijd en energie aan besteden.

Experimenteren maakt je ook erg nederig, ik heb geleerd niet bang te zijn om te falen. Ik zit er ook vaak naast, maar door experimenten kan ik zo snel mogelijk leren van mijn fouten. Wij testen alles, dat betekent dat al onze beslissingen gevalideerd zijn.”

Hoe zorg je ervoor dat experimenteren onderdeel wordt van je cultuur?

Ben Ambridge
“Ik denk dat experimenteren vanzelfsprekend onderdeel wordt van de cultuur door het gewoon veel te doen. Wanneer mensen de mogelijkheid hebben om zelf te zien dat iets volgens de psychologische theorie zou moeten werken in de praktijk niet lijkt te werken voor een bepaalde website of pagina, kunnen ze de waarde er echt van inzien.”

Jorden Lentze
“Ik prijs mezelf erg gelukkig dat ik werk in een bedrijf waar experimenteren al deel uitmaakt van de cultuur. Dit betekent dat alle productaanpassingen, bugfixes, analytische tags en nog veel meer gevalideerd worden door middel van experimenten. Bij Booking.com werken we met kleine, lean teams die allemaal zelf zonder goedkeuring kunnen testen, zo wordt experimenteren echt onderdeel van je cultuur.”

Stephen Pavlovich
“Je kan niet verwachten dat mensen experimentatie zomaar ontarmen, vooral met de steile leercurves die komen kijken bij goede experimenten bedenken, bouwen en analyseren. In plaats daarvan moet je gaan kijken naar de cultuur en vaststellen hoe experimenten de bestaande werkzaamheden kunnen veranderen. Daarom proberen we de keuzes en aannames die onze klanten maken te begrijpen. Door dan te laten zien hoe experimenteren de vragen en uitdagingen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd kunnen beantwoorden, wordt het steeds meer onderdeel van de cultuur.”

Wat is belangrijker bij experimentatie, kwaliteit of kwantiteit?

Jorden Lentze
“In de woorden van de beroemde digitale filosoof Tom van de Berg, “Gas op die lolly!”. Naar mijn ervaring wordt het resultaat er niet beter op als je een ​​langere tijd nadenkt over een verandering of wat de beste oplossing is. De enige manier om de waarheid te achterhalen is door te experimenteren. Uiteindelijk gaat het echter niet om het aantal succesvolle experimenten dat je uitvoert, maar om het aantal dingen die je leert.”

Wat is jouw advies aan andere organisaties?

Ben Ambridge
“Wat voor ons heel goed werkt is biometrie om menselijke emoties en gedrag te begrijpen. Met daarbij het gebruik van psychologie om menselijke emoties en gedrag te begrijpen en te optimaliseren. Dit is een combinatie die voor ons zeer succesvol is!”

Jorden Lentze
“Eén van de dingen die bij Booking.com heel goed heeft gewerkt is dat het experimenteren deel is gaan uitmaken van het dagelijkse werk. Experimentatie zit ingebakken in elk team. Elke verandering wordt getest om zo de impact op onze klanten te begrijpen. Als je niet genoeg verkeer hebt om A/B testen uit te voeren, is het beste alternatief om gedegen user research te doen. Praat ook zo vaak mogelijk met je klanten, uit onze data blijkt dat de meest impactvolle experimenten gebaseerd zijn op user research.”

15% korting op je ticket!

Wil je naar Digital Elite Day? Als sponsor van het event mogen wij 15% korting geven op je ticket! Gebruik de volgende code om je kaartje te  kopen: OnlineDElite15.

Je kan je tickets hier kopen.

Het is mogelijk om met één kaartje beide evenementen (Conversion en Search) te bezoeken. Aan het einde van de dag zullen de bezoekers van beide conferenties de krachten bundelen om samen te leren hoe CRO en SEO samen zouden moeten werken.