Emerce Fashion (op 12 mei jl.) in Amsterdam was nog geen 5 minuten bezig of het ging al over de uitdagingen in de fashion industrie. Jan Hilger, adviseur van grote concerns, gaf toe dat waar hij 20 jaar bedrijven hielp groot te worden, hij nu bedrijven vooral helpt te reorganiseren of helemaal te stoppen. Een van de oorzaken: het waardeprobleem. Consumenten geven 4 euro uit aan een Starbucks koffie maar willen daarna niet meer dan 15 euro voor een spijkerbroek uitgeven. En dan vinden consumenten het nog gek dat arbeidsomstandigheden in fabrieken onder de maat zijn en dat het milieu wordt verpest. In een land zoals Nederland waarin we te veel winkels hebben en concurrentie moordend is, los je die uitdagingen niet zomaar op.
Hilger noemde ook een aantal aspecten waar de fashion branche nu wat mee moet doen: inefficiency en innovatie. De gehele keten is nogal inefficiënt en dat zit hem in allerlei aspecten zoals: seizoensplanning, productontwikkeling, voorraadbeheer, distributie, retouren en het gebruik van productinformatie. Daarnaast is er te weinig innovatie de afgelopen jaren. In de andere presentaties zag ik dat er volop wordt geïnnoveerd, maar zoals in ieder andere branche is het een zoektocht naar wat werkt en wat niet, daarnaast kost innovatie veel geld.
Innovaties in fashion
Paul Hanifer van Jeans Centre en Billy Kielman van Buckaroo bespraken de mogelijkheden van online betalen. Daarin zien ze uiteraard de beweging naar mobiel betalen. Hanifer liet een aantal innovaties bij Jeans Centre de revue passeren. Zij ontwikkelden eerder al een app en een loyaliteitsprogramma maar startten in afgelopen periode ook met een kiosk in de winkel, waar klanten, als hun maat niet aanwezig is, direct broeken kunnen bestellen. Zo hoeft Jeans Centre geen nee te verkopen. En ‘recommender spiegels’ die je in de paskamer adviseren welk t-shirt bij je spijkerbroek past; een mooie cross-sell opportunity.
Jons Janssens van Ace & Tate liet zien dat dankzij een headless e-commerce platform (een e-commerce platform waarbij je niet vast zit aan één storefront) je heel gemakkelijk kan testen met storefronts: denk aan social shopping, shopping via marktplaatsen of zelfs via virtual reality. Zodra het kanaal geschikt is en de consument er zit, kan de retailer er direct zijn producten aanbieden.
Data en AI
Uiteraard zijn data en artificial intelligence (AI) in de fashion ook een belangrijke trend. Jelle Stienstra van Pttrns gaf een interessante presentatie over het gebruik van AI in fashion. Pttrns ontwikkelt aanbevelingsmodellen voor retailers en is in staat productinformatie te verrijken op basis van AI. Zo kunnen op basis van ‘image recognition’ algoritmes fashion foto’s geautomatiseerd gelabeld worden naar begrippen als korte mouw, v-nek, zomer en bloemprint.
AI kan een belangrijke bijdrage leveren in het verbeteren van de customer experience en het verhogen van de efficiency in de keten. Denk aan de retouren discussie van de afgelopen weken. Binnen fashion wordt 46% geretourneerd, waarvan 70% om reden van onjuiste maat. Fashion retailers kunnen met elkaar de maattabellen beter afstemmen en op basis van retourdata de maattabellen optimaliseren. Dankzij initiatieven zoals Tailie, waarbij de consument zijn maten in een online paspoort plaatst, kunnen retailers de hoeveelheid retouren verminderen en voorraden beter beheren.
Jan Hilger betoogde in zijn presentatie dat fashion ondernemers wel erg gemakkelijk het mooie weer van 2018 of de online concurrentie de schuld geven van de terugloop in verkoop in fysieke winkels. Maar hoe kan het dan dat sommige partijen het wel heel goed doen? Samenvattend lijken oog voor efficiency, maar ook innoveren de ‘way to go’ voor de fashion industrie.