Als webanalist moet je van alle markten thuis zijn
Digital analytics maakt elke keer weer grote sprongen. Het speelveld verruimt zich enorm en je moet in dit vakgebied zeer flexibel en van meerdere markten thuis zijn om stappen te kunnen blijven maken. Je raakt steeds meer en andere punten in de organisatie. Communicatie en samenwerking met marketing, IT, onderzoek is oh zo belangrijk voor inzichten en beslissingen. Het snappen van de business en haar doelen. Het combineren van technieken, meerdere onderzoeksmethodes en data omgevingen. Het bouwen van een team om het allemaal mogelijk te maken. En dit is niet eens alles…
Op 8 oktober a.s. heeft het Digital Analytics Congres, georganiseerd door het MOA Expertise Center, daarom ook een zeer gevarieerd aanbod om iedereen in het vakgebied met meer kennis en inspiratie naar huis te laten gaan.
Analytics in de organisatie
Veel organisaties hebben de ambitie om data-driven te gaan werken en nu echt eens gas te gaan zetten op analytics, AI, machine learning etc. Ze zien eindelijk in wat data allemaal te bieden heeft op het gebied van dagelijkse beslissingen, strategie en innovatie. ‘The race for data.’ Je kunt de beste tools in huis hebben maar er gebeurt niks zonder een team met slimme mensen (inclusief managers) en een organisatie die open staat voor verandering.
1. Dennise Yeh (head of digital analytics bij Leaseplan) deelt haar ervaringen met het bouwen van een nieuwe generatie analytics-driven organisaties. Goede analisten zijn zeldzaam. Hoe krijgt zij het voor elkaar om analytics talent aan te trekken en hen te laten groeien? En die cultuurverandering, die zo hard nodig is bij bedrijven? Een must see op 8 oktober voor vooral (toekomstige) managers en leidinggevende.
2. Als analist is het erg belangrijk dat je impact maakt op de belangrijkste bedrijfsresultaten. Je moet jezelf laten zien en de business goed kennen om dit voor elkaar te krijgen. Geddy van Elburg (owner en digital strategic & marketing consultant) vertelt hierover tijdens haar sessie’. Data vs. menselijk gedrag en de invloed op je werk als een analist komen hier aan bod.
3. De ambitie bij bedrijven is hoog maar vaak komt het data-driven aspect wat ze graag willen niet van de grond. Er worden harde euro’s tegenaan gegooid maar de uitkomsten zijn minimaal. Judith Ram (Analytics consultant bij Netprofiler) deelt hoe dit kan gebeuren en geeft je een gestructureerde aanpak mee naar huis om het wel goed te gaan doen.
Het bouwen aan slimme data
Niet iedereen hoeft een technisch webanalist te zijn of te worden, maar iedereen die in digital analytics werkzaam is moet iets van de technische kant snappen. Zo kun je jouw werkzaamheden beter uitvoeren en kun je goed communiceren met IT-afdelingen, wat soms al lastig zat is, want je hebt elkaar nodig. We hebben slimme data nodig en slimme mensen die hiermee om weten te gaan en dit actiegericht richting de organisatie kunnen brengen.
Verbeter jouw skills op dit gebied tijdens het Digital Analytics Congres.
1. Bezoek bijvoorbeeld de sessie Building Smart Data van Emma Gordon (sr. technisch webanalist bij PVH Corp.). Zij behandelt essentiële punten die een e-commerce data layer nodig heeft voor een solide basis die klaar is voor de toekomst, zodat jij met deze slimme data slimme beslissingen kunt nemen.
2. En de sessie over ITP met Marta Saratowicz (Web analytics manager bij Resolution Media). Een essentieel onderwerp wat je niet meer aan je voorbij kunt laten gaan en dus helemaal een must see als je er nog niet zoveel van weet. Marta komt met daadwerkelijke oplossingen voor je data betrouwbaarheid.
3. Julia Alessa Mäntz (Webanalist bij Beterbed) gooit al haar tips & tricks op het gebied van Google Analytics en Google Tag Manager op tafel. Van het maken van speciale custom dimensions om echt kwalitatieve analyses te maken tot aan geavanceerde technieken en hacks die jouw werk sneller en beter maken.
Optimaliseren met data
Het juist implementeren van tools en verkrijgen van kwalitatief goede data is een goede basis. Maar dan wil je ook echt wat doen met deze data. Inzichten opdoen, het combineren met andere onderzoeksmethodes en het uitvoeren van experimenten. Kennis over A/B-testen, menselijk gedrag, personalisatie en andere onderzoeksmethoden is belangrijk voor iedereen in digital analytics. Deze onderwerpen komen ook aan bod op het congres.
1. Annemarie Klaassen (Lead CRO analist bij VodafoneZiggo) laat zien hoe je de validiteit van je A/B-testen kunt waarborgen en checken voor een succesvoller optimalisatieprogramma. Je kunt namelijk wel veel inzichten opdoen met A/B-testen en in jouw ogen successen behalen maar is dit wel echt zo? Kijk altijd kritisch naar de kwaliteit van je experimenten.
2. In je data zie je vaak dingen gebeuren waar je niet echt de vinger op kunt leggen. Waarom zie ik dit gedrag? Kan ik het verklaren? Anouk Erens (Analytics en optimalisatie expert bij Online Dialogue) en Roos van Dam (Behavioural expert bij Online Dialogue) laten zien dat data en psychologie heel goed samengaan in de digitale wereld en dat je veel interessante inzichten opdoet als je over beide kennis hebt en deze goed samen weet te brengen.
3. One size fits all is niet meer van deze tijd. De klant verwacht meer en wil een uitstekende gebruikerservaring ervaren. Twee sessies (niet tegelijk): een must see voor degene die meer uit personalisatie willen halen of hiermee willen beginnen in hun eigen organisatie. Roos (Lead analyst bij KPN) en Marie (Productowner digital performance bij KPN) laten zien hoe data centralisatie en online personalisatie hun heeft geholpen bij een betere klantervaring en hoe zij dit hebben aangepakt. Helene Hallebeek (CRO specialist bij Transavia) laat voornamelijk de experimenten zien die daadwerkelijk zijn uitgevoerd om de customer journey relevanter te maken.
En dit is nog niet alles… Kijk voor alle sessies en keynotes op: www.digitalanalyticscongres.nl
In elke ronde kun je dus kiezen uit een business gerelateerde sessie, een meer technische sessie en een optimaliseren met data sessie. Mix and match en kom tot de ideale invulling van jouw dag. Heel veel plezier! De allerlaatste kaarten zijn te koop tot maandag 7 oktober.
Zorg dat je erbij bent en bestel nu je ticket met €50,- korting!
Gebruik de code: ‘WEBANALISTEN’ bij het bestellen van je ticket en krijg €50,- korting!