Er zijn op deze wereld veel geheimen waar we waarschijnlijk nooit het antwoord op gaan krijgen. ‘Wat gebeurt er in Area 51?’, ‘Wat is het geheime KFC recept?’, maar natuurlijk ook ‘ Welke ranking factoren gebruikt Google?’. Deze laatste vraag houdt online marketeers wereldwijd al jaren bezig. In het begin was het algoritme van Google natuurlijk al complex, maar er waren wel tactieken om snel resultaat te krijgen. Nu is het 2020 en heeft Google niet stil gezeten. Door SEO en linkbuilding specialisten wordt beweerd dat het algoritme van Google ondertussen uit meer dan 200 factoren(!) bestaat. Er zijn ranking factoren die zijn bevestigd door Google, maar er zijn er nog veel meer waarover wordt gespeculeerd dat het een ranking factor is. In deze blog bespreek ik de 5 belangrijkste en bevestigde ranking factoren door Google.
1. Backlinks van andere domeinen
Het lijkt een inkoppertje, maar nog altijd zijn backlinks die naar jouw website verwijzen ontzettend belangrijk. Het online mond-tot-mond reclame was in 2016 nog één van de belangrijkste ranking factoren. Het woord backlinks gaat goed samen met de woorden ‘kwantitatief’ en ‘kwalitatief’.
Bij kwantitatieve links wordt gekeken naar het aantal backlinks. Dit kunnen 100 links van 100 verschillende domeinen zijn, of 100 links van 1 domein. Hier kan ik kort over zijn; jij wilt 100 links van 100 verschillende domeinen.
Daarnaast wordt dus ook gekeken naar de kwaliteit van de backlinks. Hoe relevant zijn de websites die naar jou verwijzen en hebben deze websites een goede autoriteit? Als een relevante website met een hoge autoriteit naar jou verwijst, dan heeft dit positieve gevolgen voor jouw rankings. Het is van belang om een natuurlijk linkprofiel te creëren.
Tot slot is er nog een aantal belangrijke indicatoren die de kwaliteit van een backlink bepalen:
- leeftijd van het linkende domein;
- leeftijd van de backlink;
- anchor tekst en omliggende tekst rond een link.
2. Het hebben en tonen van de juiste content
Wat jij toont op een webpagina is ontzettend belangrijk voor Google. En Google gaat voor kwaliteit. Ondermaatse artikelen gaan het niet meer goed doen in de zoekresultaten. In 2019 kwam Google met de E-A-T update en ze hebben aangegeven dat deze update erg belangrijk is. E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Google beoordeelt de inhoud van een artikel en de website op deze punten. Google wil dat je voor je doelgroep schrijft en niet voor de zoekmachines. Daarnaast moet er in artikelen verwezen worden naar betrouwbare bronnen. Doe je dit goed, dan wordt je gebruikt als bron, wat weer goed is voor jouw autoriteit.
3. Het hebben van een SSL certificaat.
Het niet hebben een SSL certificaat is vandaag de dag een doodzonde. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat in de url ‘http’ veranderd in ‘https’. Die extra S wil je hebben. In 2014 heeft Google al bevestigd dat dit een ranking factor is.
Met het hebben van een SSL certificaat geef je aan dat er zorgvuldig met persoonlijke gegevens wordt omgegaan. Dit is vandaag de dag eigenlijk onmisbaar bij een webshop of een website waar bezoekers gegevens achterlaten. Daarnaast brengt het nog een aantal andere voordelen met zich mee. Je geeft namelijk niet alleen bij Google aan dat je zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens, ook de bezoekers zien dit in de browser. Uit onderzoek blijkt dat 84% zijn of haar aankoop niet afmaakt als een website niet is beveiligd. Nog een voordeel is dat HTTPS websites sneller laden in de browsers.
Voor een goede webbouwer moet het geen probleem zijn om een SSL certificaat op jouw website te zetten.
4. Geoptimaliseerde website voor mobiel
‘Mobile first’! Sinds september 2020 is Google overgestapt naar 100% mobile-first indexing. Dit stond al sinds 2016 op de planning en is nu dus werkelijkheid. Ik moet er wel aan toevoegen dat de meeste websites al over waren naar mobile-first indexing. In het kort betekent dit dat Google zijn rankings in de zoekresultaten ook baseert op jouw mobiele website.
Dit is natuurlijk geen gekke ontwikkeling anno 2020. Een groot deel van de mensen gaat de deur niet meer uit zonder zijn of haar telefoon en 60% van alle zoekopdrachten wordt via een smartphone gedaan. En daarom wil Google de beste mobiele ervaring voor zijn gebruikers. Wil jij zelf testen of jouw website mobielvriendelijk is in de ogen van Google? Test dit dan via de ‘Mobielvriendelijke test’ van Google. Dit is een handige tool die ook gelijk met tips komt om jouw website te verbeteren.
5. Laadtijd van een website
Niet alleen Google maar ook Bing heeft bevestigd dat de laadtijd van een website een ranking factor is. Overal kan je op WiFi en hangt er 4G en 5G in de lucht. Dus het houdt weinig mensen nog tegen om waar dan ook online te gaan. Mensen kunnen en willen snel over een website navigeren. En ook de zoekmachines willen dit voor hun gebruikers. De laadtijd is wederom ook eenvoudig te testen via een tool van Google; PageSpeed InSights. Je krijgt hier de snelheid van zowel de mobiele al desktop versie van je website met een rapportage van de verbeterpunten. Hieronder een aantal voorbeelden van factoren die invloed hebben op de laadtijd van je website.
Laadtijd factoren
- Afbeeldingen: afbeeldingen moeten worden ingeladen, zijn deze afbeeldingen erg groot dan heeft dit negatieve invloed op de gehele laadtijd van een website.
- Plugins: een plugin is erg handig. Je lost een specifiek probleem snel en eenvoudig op. Maar ga je al je problemen oplossen met plugins dan gaat ook dit een negatieve invloed hebben op de laadtijd. Dus misschien toch even praten met de webbouwer om een aantal problemen op een andere manier te verhelpen.
- Redirects: ook hier is té veel weer het probleem. Redirects hebben invloed op de weergavesnelheid. Het instellen van redirects is een handig en essentieel middel om waardes door te geven, maar doe het met mate.
- Google AMP: AMP oftewel ‘Accelerated Mobile pages’ zijn pagina’s die op mobiel een soort van gestript zijn van ‘onnodige’ zaken. Bij een blogartikel zie je bijvoorbeeld alleen de tekst en geen afbeeldingen.
Dit waren 5 van de ongeveer 200 ranking factoren. Maar met deze 5 kan je gelijk aan de slag. Ze zijn bevestigd en gaan dus positieve resultaten opleveren voor jouw website.