Geautomatiseerde e-mails zorgen voor 75% hogere open rates en hebben twee keer zoveel kliks als standaard e-mailcampagnes. De belangrijkste reden waarom e-mailautomatisering beter werkt, is omdat je de e-mails veelal naar mensen stuurt voor wie deze relevant zijn. Andere redenen zijn dat geautomatiseerde e-mails verzonden kunnen worden op het moment dat deze het meest relevant zijn, je gepersonaliseerde producten/inhoud deelt, je de betrokkenheid individuele ontvangers kunt volgen en automatisch kunt opvolgen.
Tijdens de CH-sessie op 21 januari ging Jessica Best (vice president data-driven marketing, Barkley) in op e-mailmarketing automation. Wat zijn de verschillende soorten automatische e-mails die je kan versturen? Hoe pas je het goed toe? En welke dingen kan je (A/B-)testen?
Voorbereiden op e-mailmarketing automatiseren
Wanneer je begint met marketingautomatisering, is het essentieel om een plan te hebben. Zorg ervoor dat duidelijk is waarom je met automatiseren wilt starten. Stel doelen en definieer je statistieken voor succes. Zorg er ook voor dat je up-to-date data over je ontvangers hebt. Wanneer je slechte data gebruikt, dan zal je automatisering ook slecht gaan. Automatisering is zo slim en goed als de data die je invoert.
Volg de wet als het gaat om e-mailmarketing. Zorg ervoor dat je expliciete toestemming en bewijs van aanmelding van je ontvangers hebt. Daarnaast moet ook duidelijk op je website en in je e-mails aangeven worden hoe alle data gebruikt worden. Lees meer op: https://gdpr.eu/
Standaard automatische e-mails
Dit zijn de 6 vormen van e-mailautomatisering die elke marketeer kan doen:
- Welkom e-mail – verwelkom nieuwe abonnees en geef ze de laatste aanbiedingen/content.
- Verjaardag e-mail – stuur ze een verjaardagskaart / e-mail. Hoog geopende en goed presterende e-mails.
- Feedback e-mail – als je feedback nodig hebt of als je meer wilt weten over je gebruikers.
- Prospect Nurture Series – een reeks welkoms e-mails om ontvangers kennis te laten maken met je diensten/producten.
- Doorverwijzingsmail – laat abonnees e-mails doorsturen naar hun vrienden. Het is de vriend die de e-mail verstuurt. Het is dus GDPR-compatibel.
- Inactieve re-engagement e-mail – geautomatiseerde e-mail wanneer gebruikers gedurende een langere periode niet betrokken zijn geweest. Een goede manier om uw lijst schoon te houden.
Geavanceerde e-mailmarketing automatisering
Dit zijn 6 vormen van automatische e-mails waarbij je meer data en e-mails nodig hebt:
- Gepersonaliseerde e-mail voor potentiële klanten – gebruik e-mailbetrokkenheid om de e-mailinhoud te bepalen. Bekijk waar mensen op hebben geklikt en personaliseer e-mails op basis van deze informatie.
- Feedback e-mails 2.0 – aan klanten met een beoordelingsfunctionaliteit in je e-mail.
- Reeks feedback e-mails – volg promoters en detractors op een andere manier op.
- Doorverwijzingsmail met cadeau – geef abonnees een cadeau als ze een vriend doorverwijzen.
- E-mailtriggers voor de customer journey – automatisering en personalisatie op basis van data en abonneeprofielen.
- Inactieve re-engagement 2.0 – gericht op niet-betrokken en inactieve gebruikers.
Cross-channel automatiseren
Er zijn automatiseringen die verder gaan dan e-mail. Je kunt e-mailadressen gebruiken om automatisering voor verschillende middelen mogelijk te maken. Automatisering wordt krachtiger wanneer je het een integraal onderdeel van je bedrijf maakt, en zo kun je sales, marketing en de klantenservice ondersteunen.
Marketingautomatisering bespaart tijd omdat een (sales) team het niet handmatig hoeft te doen. Als je het eenmaal hebt ingesteld, begint het tijd te besparen en levert het je geld op. Het onderhoud van je geautomatiseerde e-mailmarketing is erg laag. Haal jezelf geen extra werk op de hals door iets handmatig te doen wanneer het kan worden geautomatiseerd. Je kunt andere teams enorm helpen door hun e-mails te automatiseren en bij te houden.
Vanwege privacyregels wordt het steeds moeilijker om mensen te volgen via third-party cookies. E-mailadressen kunnen dus een goede manier zijn om gebruikers te volgen en die data te gebruiken op verschillende platforms zoals Google en Facebook.
Optimaliseren van je e-mailcampagnes
Zodra je je e-mailautomatisering hebt ingesteld, is het tijd om te gaan optimaliseren om er nog meer uit te halen. Blijf altijd testen, want zo behaal je een nog betere ROI en leer je welke automatisering voor jou werkt. Je kunt de volgende dingen testen:
- Onderwerpregel
- Aanbod/design
- Berichten/content
- Cadans (wanneer je welke content verzendt)
Iets om in gedachten te houden bij het analyseren van je data; geopende e-mails worden bijgehouden door het laden van de afbeeldingen. Dus niet al je geopende e-mails worden weergegeven als geopend. Het kan namelijk zo zijn dat de ontvanger afbeeldingen in zijn inbox blokkeert, dit gebeurt bij ongeveer 25 procent van je e-mails.
Ook een CH-sessie bijwonen?
De komende drie CH-sessies zijn bekend! Er zijn twee sessies met als sprekers Peep Laja en Joanna Wiebe. Meer info en tickets.
Op 11 februari is er een grote unconference sessie met 3 rondes, 15 presentaties en veel discussietafels. Meld je nu gratis aan!