Tijdens het 5e Webanalytics Congres, presenteerde ik samen met Saskia Dikmans, vanuit SNS Bank, het analytics dashboard dat wij ontwikkelde voor onze afdeling, Internet Verkoop. Na deze presentatie hebben wij veel positieve reacties ontvangen over de inhoud en vormgeving van het dashboard. In dit artikel geef ik vijf redenen waarom iedereen een dashboard zou moeten (laten) ontwikkelen.
1. Dashboards verspreiden de verantwoordelijkheid voor het resultaat
Iedereen die meewerkt aan de website (en online zichtbaarheid) van een bedrijf is verantwoordelijk voor het resultaat. Zo wordt het gepredikt, maar zo wordt het maar zelden gevoeld. Vaak zijn de resultaten alleen bekend bij de analisten in een team en worden de resultaten niet goed verspreid en/of gelezen in de rest van het team, waardoor het verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt. Een dashboard maakt data op een eenvoudige wijze inzichtelijk en begrijpbaar voor iedere discipline. Hierdoor voelt iedereen zich meer betrokken bij het eindresultaat, wat ook zal leiden tot een beter eindresultaat.
2. Dashboards zorgen voor bewustwording en beleving
Het stopt niet bij verantwoordelijkheid. De cijfers, de site en de bezoekers gaan leven. Wanneer de data real-time inzichtelijk wordt gemaakt zie je daadwerkelijk wat er op je site gebeurt, waar mensen zitten en wat ze kopen. Hierdoor creëer je bewustwording en beleving.
3. Dashboards zetten aan tot het bewaken van de datakwaliteit
Wanneer data altijd en zonder tussenkomst van een webanalist inzichtelijk is, worden fouten in de data ook snel inzichtelijk. Dit zal bijdragen aan de focus op datakwaliteit. Wanneer je datakwaliteit op orde is kan de webanalist weer doen waar hij voor aangenomen is: het verhogen van de conversie.
4. Dashboards geven antwoord op de meest basale vragen
Veel basale vragen als ‘Hoeveel hebben we vandaag al verkocht?’, ‘Zitten we nog op target?’, ‘Hoeveel bezoekers hebben we gehad in de maand april?’ worden nog vaak gesteld aan webanalisten. Het zijn vragen die eenvoudig door middel van een dashboard beantwoordt kunnen worden. De tijd die de webanalist hiermee bespaart kan hij besteden aan het verbeteren van de website.
5. Dashboards maken data uit verschillende bronnen begrijpelijk en sexy!
Data is van zichzelf niet sexy. Data moet je zelf sexy (laten) maken. Als data sexy is wordt het bekeken. Als het bekeken wordt kan er door de lezer iets gedaan worden met wat hij gezien heeft. Vaak is er wel voldoende data, maar wordt er te weinig actie ondernomen. Sexy data verandert dit. Data wordt gezien en actie wordt ondernomen, vaak alleen al vanwege het simpele feit dat de data gezien en begrepen wordt.
In een dashboard toon je vaak data uit verschillende bronnen. Wanneer je al deze data in het dashboard op dezelfde sexy manier vormgeeft, kan deze data eenvoudig vergeleken worden. Iets wat voorheen, met alle verschillende rapporten en dashboards, maar moeilijk ging.
Reacties (9)