Afgelopen 2 weken heb ik een onderzoek / test gedaan met het zoeken binnen een website.
Investeren in je interne zoekmachine, wat levert dat nou daadwerkelijk op, dat was de uiteindelijke vraag? Zoeken kon men altijd al wel, maar extra investeren om het zoekproces verder te verbeteren kwam eigenlijk nooit ter sprake. Als gevolg van het niet verder investeren steeg de conversie van bezoekers MET een zoekopdracht niet ten opzichte van bezoekers die niet zochten.
Door zelf met enkele zoekopdrachten aan te tonen dat zelfs in sommige gevallen echte kernwoorden geen eens resultaat opleverden werd er toch maar een stuk techniek van een plank afgehaald en werd er een stuk doorontwikkeld.
Hieronder de uitleg van hetgeen we hebben gedaan, maar ook hetgeen het opgeleverd heeft.
De website betreft een e-commerce site in de consumentenelektronica.
Eerst zijn we begonnen om alle interne zoekopdrachten via Google Analytics te registreren, maar vooral ook op te slaan in de database. Zo kregen we inzage in wat men soms zocht, wat men vaak zocht en uiteraard wat er tussen in zit.
Nadat we ca. 14 dagen data hadden verzameld zijn we overgegaan naar de volgende fase waarbij alle zoekwoorden gekoppeld werden aan producten. Initieel toonde het systeem resultaten op basis van productnaam, productcode, korte omschrijving, lange omschrijving en specificaties. Na deze 14 dagen konden producten dus ook getoond worden zonder dat het zoekwoord fysiek voorkwam op de productpagina.
Sinds de aanvang gaven 90% van de gepleegde zoekopdrachten minder dan 2 resultaten. Na deze aanpassing lieten wij bij slechts nog 12% van de totaal gepleegde zoekopdrachten 2 of minder resultaten zien. Een sterke vooruitgang dus in dat opzicht.
Als gevolg van deze aanpassing kunnen we zien dat de conversie van bezoekers die een zoekopdracht plegen sterk gestegen is, wat ook initieel het idee was, maar dus ook aangetoond kon worden.
Het blijkt dus dat de conversie met 190% toenam (waarbij het aantal zoekende bezoekers iets was afgenomen).
De volgende stap zal zijn het: analyseren van de getoonde producten met 0% of minder dan 10% doorclickratio. Dus stel dat er bij zoekopdracht “xx” 14 resultaten worden getoond, waarbij er 5 zijn die minder dan in 10% van de gevallen wordt aangeklikt binnenkort ook daadwerkelijk niet meer getoond zullen worden. Hopelijk mag ik die data die daaruit voortkomt wederom hier publiceren.
Wij zeggen dus: Investeren in zoeken is meer dan de moeite waard.
Ps. De gemeten periode is slechts beperkt, maar laat ons inziens toch al een trend zien!
Reacties (14)