Noot van de auteur: Dit artikel kan een zware belasting vormen voor uw personal computer 😀
19 mei vond het Google Analytics User Conference (GAUC) plaats. Er waren 17 verschillende presentaties bij te wonen. Alle presentaties mét beschrijving staan (volledig random qua volgorde) in dit artikel.
Nieuwe features van Google Analytics (Netprofiler)
In deze sessie gaan we in op de nieuwe features in de nieuwste versie van Google Analytics. Wat zijn ‘term clouds’? Wat kunt u doen met ‘plot rows’? Waarom is het nuttig om events als doel in te stellen? Wat zijn de voordelen van de nieuwe custom reports? En hoe kunt u multi-channel funnels gebruiken om meer inzicht te krijgen in de bijdrage van de verschillende verkeersbronnen die bezoek naar uw website sturen? Na deze sessie bent u helemaal op de hoogte van wat de nieuwe mogelijkheden voor u kunnen betekenen.
Scripts en snelheid, Google Analytics (Traffic4U)
Gebruik je het standaard meetscript van Google, of heb je hem uitgebreid naar een full-options meetmonster dat alle hoeken van de site meet? Er zijn zoveel uitbreidingen te maken dat het gewone script veel zaken laat liggen die wel waardevol kunnen zijn. Wat te denken van de laadtijden van je pagina’s, of de SEO posities van je zoekwoorden. In deze sessie legt André Scholten uit wat er allemaal bij het standaard script komt kijken. Rondom dit onderwerp worden ook zaken als Site-Speed en koppelingen met de Google Website Optimizer/Visual Website Optimizer meegenomen.
I love Google Analytics data (Tribal)
De rapportages van Google Analytics zijn uitgebreid, en de visualaties zijn divers. Maar om diepere analyses te kunnen maken kan het zeer nuttig zijn om de gegevens uit de Google Analytics omgeving te halen, en in Excel of een ander pakket te importeren. Aan de hand van voorbeelden laat Johan de Groot zien hoe ruwe en ogenschijnlijk onoverzichtelijke data kan worden teruggebracht naar heldere rapportages en inzichtelijke analyses.
The Future of Google Analytics (Trever Claiborne)
Trevor Claiborne is the Product Marketing Manager for Google Analytics and Website Optimizer. Over nearly five years at Google, Trevor has worked throughout Google’s B2B products including AdWords, Google Ad Planner, and Insights for Search. Trevor focuses his time on educating businesses on the importance of conversion and how they can improve their own conversion rate. Trevor holds degrees from UC Berkeley in Psychology and Linguistics. He lives in San Francisco.
Mature Web Analytics (Netsociety)
Met de definitie van een heldere strategie voor webanalytics begint voor veel bedrijven de omslag richting een datagedreven organisatie. Al snel komt zo’n organisatie er dan achter dat webanalyticsdata maar een klein deel vormt van de totale berg aan data op basis waarvan beslissingen moeten worden genomen. De behoefte groeit om de webanalyticsdata te zien tegen de achtergrond van de totale business realiteit. End 2 End tracking, waarbij een lead vanaf het moment van binnenkomst op de site, tot aan de sale kan worden gevolgd is dan een mooi begin. Geautomatiseerde export van de data uit GA door middel van de API en de creatie van geïntegreerde rapporten met data uit verschillende bronnen, een logische volgende stap. Aan bod komen onder meer de volgende punten: – Wat is End2End tracking en hoe stel ik het in in GA – Data uit GA exporteren – Netsociety’s rapportagetool – Voorbeelden van geïntegreerde rapportages die Netsociety maakte voor verschillende klanten
Continue website optimalisatie (Maxlead)
Websiteoptimalisatie is absoluut niet eenvoudig. Waar moet je de analysetijd aan besteden? Hoe stel je prioriteiten bij het doorvoeren van verbeteringen? Waarmee borg je dat er structureel aan de verbetering van de website wordt gewerkt? Door te focussen op waarde voor de business en waarde voor de klant. Vanuit de LEAN filosofie zal Tom Wentholt laten zien hoe kleine en grote organisaties succesvol kunnen worden in het continu verbeteren van websites. Aan de hand van concrete voorbeelden en learnings uit de praktijk.
Hoeveel winst laat je liggen? (Clickvalue)
Wat is het maximaal mogelijke rendement van een website?…en belangrijker, hoe behaal je dat rendement? Deze vragen staan centraal in deze sessie. Je leert hoe je met webstatistieken een eenvoudig model maakt, dat de volle potentie van je website aangeeft. Vervolgens leer je aan de hand van eenvoudige cases hoe inzet van het model leidt tot maximalisatie van conversie en bezoekerswerving. Bijvoorbeeld, wat zijn de witte vlekken in je online marketing bereik en welke kanalen zijn onder- of overgebudgetteerd. En je ziet bijvoorbeeld op welke pagina’s conversie-optimalisatie de grootste impact zal hebben; landingpagina’s, productpagina’s of de checkout. In deze sessie gaat het niet om ingewikkelde analyses, maar om eenvoudige vragen. Vragen die relevant zijn voor iedereen die online geen winst wil laten liggen.
Herken en herstel de 8 meest voorkomende Google Analytics implementatie fouten (Netprofiler)
Gegronde beslissingen nemen op basis van web analyse statistieken valt of staat met een goede implementatie. Als u last heeft van eigen verwijzingen, onnatuurlijk lage bouncepercentages of ontbrekende doel conversies is de kans groot dat een onzorgvuldige implementatie hier de oorzaak van is. Michel Samuelsz vertelt in zijn break out sessie aan de hand van praktijkvoorbeelden over de meest voorkomende Google Analytics implementatie fouten en leert u hoe u deze kunt voorkomen en verhelpen. Na deze sessie kunt u zelf eenvoudig controleren of Google Analytics goed geïmplementeerd is en mogelijke fouten verhelpen.
The holy grail of website research (Metrix Lab)
Bijna elk bedrijf meet het bezoek naar de website. Veelal gebeurt dit door een web analytics pakket als Google Analytics. Dit levert interessante informatie, maar er is nog veel meer van de websitebezoekers wat we dan nog niet weten. Wie zijn ze? Wat komen ze doen? Door web analytics te
verrijken met de data van een online onderzoek, ontstaat pas echt een compleet beeld van de websitebezoekers.
Conversie attributie (Netsociety)
Vorig jaar presenteerde Netsociety op GAUC 2010 een manier om conversie attributie binnen Google Analytics meetbaar te maken. Inmiddels heeft Google niet stil gezeten met de ontwikkelingen aan het product Google Analytics. De eerste adverteerders in Nederland doen al mee in een pilot-versie van een nieuw rapport in Google Analytics: Multi-Channel Funnels (beta). Met Multi-Channel Funnels wordt het in de toekomst een stuk eenvoudiger om aan conversie attributie data te komen via Google Analytics. Op GAUC 2011 gaat Netsociety in op de zaken waar adverteerders aan moeten denken bij hun benadering van conversie optimalisatie. Er wordt behandeld: 1) waar te beginnen met conversie attributie 2) het duidelijk krijgen van welke vragen beantwoord moeten worden mbv data 3) hoe rapportages te creeeren die niet alleen inzichten opleveren, maar ook aanzetten tot concrete actie (met concrete voorbeelden) 4) waar Google Analytics binnen dit proces past, want het doel van de adverteerder is leidend en niet de tool
Converion rate optimization (Traffic4U)
Veel adverteerders en online bedrijven claimen dat ze aan conversie optimalisatie doen. Veelal betekent dit echter alleen nog werkzaamheden op tactisch of operationeel niveau en daarbij gebeurd dit vaak ongestructureerd en adhoc. Met veel cases en praktijkvoorbeelden laat Janco Klijnstra, Product Manager Conversion Rate Optimization bij Traffic4u, zien hoe je conversie optimalisatie in de DNA van je organisatie krijgt, hoe je het inzet om vraagstukken op verschillende niveaus op te lossen, wat je organisatorisch nodig hebt om conversie optimalisatie effectief uit te voeren en hoe ook neuro marketing en psychologische overtuigingstechnieken hier een steeds belangrijkere rol bij innemen.
Conversie-attributie in de praktijk (Traffic Builders)
Steeds meer adverteerders zijn zich bewust van het belang van een holistische aanpak van online marketing. Voor veel producten en diensten geldt immers dat de bezoeker via meerdere kanalen de website bezoekt voordat de conversie naar aankoop of lead plaatsvindt. Maar is uw webanalyse hier wel optimaal op afgestemd? Hoe realistisch is het nog om uitsluitend te kijken naar de laatste bron van binnenkomst van een bezoeker waar de conversie aan wordt toegeschreven? In deze sessie krijgt u aan de hand van praktijkvoorbeelden inzage in de werkelijke bijdrage van online marketingkanalen als Search, Display advertising en Affiliate marketing aan uw ROI. Tenslotte vertelt Wolter Tjeenk Willink, directeur en oprichter van Traffic Builders, hoe u conversie-attributie kunt gebruiken om de KPI’s van elk online marketingkanaal af te stemmen op de rol van het desbetreffende kanaal in het koopproces van uw doelgroep.
Advanced businessdata integratie met Google Analytics (Orange Valley)
Google Analytics vormt het middelpunt van uw online-funnel inzicht. Maar door dataverrijking haalt u pas echt waardevolle inzichten uit GA. OrangeValley toont in deze sessie hoe Google Analytics hét centrale opslagpunt van alle online proces informatie wordt. Informatie die zowel binnen als buiten de eigen website wordt verzameld. Hierbij valt te denken aan; het detecteren van telefonische verkoop/leads (call tracking), het integreren van Twitter mentions of het bezoekgedrag volgen over meerdere domeinen voor specifieke behavorial targeting doelstellingen. Via geavanceerd API gebruik worden alle databronnen gecombineerd en verwerkt tot actionable dashboards, om zo nog meer rendement uit de online activiteiten te halen. Deze practische sessie geeft voldoende handreikingen om direct zelf aan de slag te gaan, eventueel met de door OrangeValley gedeelde technieken.
Google Analytics geïnstalleerd en dan? (Clickvalue)
Waarom klopt bij 30% van de bedrijven de Google Analytics data niet? Hoe zorg je dat bij jouw webstatistieken de data wel betrouwbaar zijn? In deze sessie leer je allereerst de stappen voor een correcte implementatie. Hierbij is aandacht voor de standaardaanpak maar ook voor de noodzakelijke aanpassingen bij websites met een bijzondere structuur waarop de standaardaanpak niet werkt. Het vervolg van de sessie is gericht op het correct monitoren na de setup. Gedurende de levenscyclus van een website, met de aanpassingen en updates blijven controles van de analytics setup nodig om correcte data te garanderen. In deze sessie krijg je een structuur aangereikt die zorgt dat jouw data klopt. Aan de hand van praktische voorbeelden leer je om de metingen te controleren en waar nodig te verbeteren. Vragen die aan de orde komen: Hoe kun je zien of iets niet klopt? Welke gegevens (in Google Analytics) geven je aanleiding om naar de implementatie te kijken? Wanneer kun je voldoende vertrouwen in de data hebben?In deze sessie krijg je de antwoorden!
Web Analytics Uitdagingen bij VNU Media (Orange Valley)
VNU Media heeft een aantal zeer grote sites zoals Nationale vacaturebank, tweakers.net en intermediair.nl. Door de inzet van Google Analytics is men bij VNU Media tegen aan aantal interessante uitdagingen aangelopen. In de presentatie wordt ingegaan op de successen en valkuilen en hoe het gebruik van Google Analytics steeds geavanceerder is geworden. Het belang van Google Analytics werd steeds groter. Hoe VNU Media de grenzen van de mogelijkheden steeds verder is gaan oprekken en waarom toch ook wel gekeken wordt naar alternatieven voor Google Analytics. Gedurende de sessie krijgt u een goed beeld van hoe Google Analytics in complexe organisaties en sites ingezet kan worden.
Plugins en addons voor Google Analytics (Traffic Builders)
Google Analytics biedt veel meer inzicht in de performance van uw website en online marketing campagnes wanneer gebruik wordt gemaakt van addons en plugins. Haal maximaal resultaat uit remarketing met geavanceerde doelgroepsegmentatie via BTBuckets. Verbeter de conversie van uw landingspagina’s met A/B en multivariate tests via Visual Website Optimizer en leer hoe u deze geavanceerde tool optimaal integreert met Google Analytics en de E-commerce module. Tenslotte presenteert Felipe Wesbonk, Webanalytics & Conversie-Optimalisatie Consultant bij Traffic Builders, hoe u in MsExcel heldere, actiegerichte marketing dashboards samenstelt met behulp van de Google Analytics API.
Extending Analytics Through The API (Nick Mihailovski)
Nick Mihailovski is an analytics specialist at Google. He has been involved in the analytics space for over seven years and has developed new methods of cross-media measurement in market advertising experimentation and rich media tracking. Currently he is responsible for helping Fortune 500 companies understand online marketing effectiveness using tools like Google Analytics. Nick holds a degree in Computer Science from the University of California.
Reacties (1)