Ik heb me even afgevraagd wat ik nu precies aan moest met Woopra.com toen dit gratis product op de markt kwam. Veel enthousiaste reacties en uitspraken als “porno voor webanalisten“. Mijn gedachte was: leuk dat er realtime statistische informatie toegankelijk wordt gemaakt, maar wat is de meerwaarde boven bijvoorbeeld Google Analytics? Daar heb ik de data niet realtime, maar door filteren en de manier van visualeren haal ik er veel meer inzichten uit. En tja, realtime. We weten allemaal dat het niet effecient is om elk uur te bekijken wat er nu weer op de website is gebeurd…
Door de enthousiaste reacties de tool wel gewoon geïnstalleerd op webanalisten.nl en daar nu een maand mee kunnen werken. Woopra is overigens nog in besloten beta (invites zijn aan te vragen) en de focus van de makers is momenteel weblogs en forums met minder dan 10.000 pageviews per dag. Wat opvalt is dat er geen toegang is tot je statistische informatie via de woopra website. Je dient voor jouw platform (Linux, PC of Mac) een Java tool te downloaden, waarna je deze tools als desktop applicatie kunt starten. Binnen deze tool worden dan alle gegevens ontsloten vanaf de centrale woopra database.
Na het opstarten ziet de tool er leuk uit, maar behalve de trend van de lopende dag haal je er weinig inzichten uit. Het dashboard aanpassen behoort niet tot de mogelijkheden. Ga je echter verder “rondklikken”, dan begint er één punt steeds meer op te vallen: Woopra slaat geen bezoeken op aan webpagina’s, maar gedragingen van profielen op de te meten website. De bezoeker staat dus centraal. Hierbij is het interessant dat er plugins zijn voor weblog en forum software zoals WordPress en vBulltin, waardoor profielinformatie van bezoekers (door inloggen of invullen gegevens bij achterlaten van een bericht) wordt opgeslagen bij je Woopra statistieken. Je kunt dus van je vaste bezoekers terugzien wat ze wanneer hebben bekeken op je webpagina:
Hiermee begint dan ook langzaam duidelijk te worden wat de waarde is van het live zien van bezoekersdata. Je kunt een overzicht opvragen van alle bezoekers aan je website op dit moment en zien wat ze aan het doen zijn:
Hier zie je een overzicht met daarin als bezoeker geïndentificeert Marco Derksen (mf) en mijzelf (admin). Hier begint het onderscheid van dit software pakket significant te worden. Behalve het direct vragen van de bezoekhistorie van deze bezoekers kan ik een chat starten met een bezoeker. De javascript telcode op je pagina wordt op dat moment gebruikt om een chat op te starten met de bezoeker. Deze chatbox schuif rechtsonderin de website in beeld met het eerste bericht dat je typt aan de bezoeker:
Dit heb ik afgelopen week een aantal maal getest op bezoekers en dat was erg schrikken voor sommigen! Je surft niets vermoedend op een website en opeens wordt je bij je voornaam aangesproken. Het gebeurde ook dat bezoekers de box als reclame object zagen en direct wegklikten. Ook lijkt deze layer af en toe de pagina layout wat aan te tasten (het is nog beta…). Klik je ‘m echter wel aan kun je een volledige chat starten (in een apart venster):
Vanuit de chat kan ik ook de bezoekershistorie opvragen. Hier een screenshot hoe een chat vanaf de kant van de woopra beheerder eruit ziet:
Dit is natuurljk een erg leuke feature, maar behalve dat het leuk is om bezoekers te laten schrikken heeft zomaar een chatapplicatie natuurlijk niet veel zin. Woopra bezit als desktop client echter uitgebreide notificatiemogelijkheden. Omdat je de desktop applicatie op de achtergrond kunt laten draaien kan deze je een signaal sturen op het moment dat er live iets op je webpagina gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer een bepaalde bezoeker op je pagina komt of wanneer een bepaalde pagina wordt opgevraagd. De mogelijkheden hierin zijn redelijk eindeloos:
Dit betekent dat je als ecommerce shop beheerder een notificatie kunt krijgen op het moment als een bezoeker aan je afsluitproces begint, kunt bijhouden wat hij doet en hem daarna via een chat kunt aanspreken voor hulp/ korting / verkoop stimulatie etc. Ook kun je bezoekers die iets hebben besteld (ze hebben je bedank pagina gezien) “taggen” (elk profiel in de woopra database kun je een naam geven), waardoor je een notificatie kunt krijgen op het moment dat een vaste klant terugkeert op je website. Geweldig! Opeens is de “niet zeer uitgebreide inzichten door webanalyse” tool Woopra geworden tot een 1 op 1 real time marketing machine! Woopra is voor mij dus geen porno voor webanalisten. Het is porno voor marketeers!
Bekijken hier het interview van WHIR TV met de mannen achter Woopra:
Reacties (13)