Meet het succes van Google Shopping met Google Analytics

Het is jullie vast niet ontgaan dat Google Shopping ook in Nederland is gelanceerd. Google Shopping is een nieuwe manier om klanten te werven tijdens hun aankoopproces. De zoekresultaten in Google, voor zoekopdrachten naar producten, zijn voorzien van het productaanbod vanuit Google Shopping. Hieronder een voorbeeld voor de zoekopdracht “Philips led spot”:

Hoe meet je Google Shopping in Google Analytics?

Standaard wordt een bezoek vanuit Google Shopping nu echter weggeschreven als organic verkeer en is dus niet separaat terug te zien in Analytics. Het Google Merchant Center meet weliswaar klikken op producten maar om de informatie in Analytics zichtbaar te maken zijn er twee eenvoudige mogelijkheden. Je kunt de Google Shopping feed taggen door middel van de standaard Campaign tagging maar het is nog makkelijker om Google Analytics filters te gebruiken die het Google Shopping verkeer herkennen. De herkomstbron is namelijk ‘google.nl/products’.

Maak het Google Shopping filter aan zoals hieronder beschreven. Het filter zorgt ervoor dat al het verkeer van Google Shopping de bron “google shopping” meekrijgt in plaats van de orginele bron “google”.

Kies voor het filtertype Aangepast filter > Geavanceerd.
Veld A -> A extraheren: verwijzing – google\.nl/products
Veld B -> B extraheren: campagnemedium – organic
Uitvoeren naar -> Samenstellen: campagnebron – google shopping
Veld A verplicht: Ja
Veld B verplicht: Ja
Uitvoerveld negeren: Ja
Hoofdlettergevoelig: Nee

Na het instellen en toepassen van dit filter zie je de resultaten via de ‘Verkeersbronnen’ in Google Analytics, zie onderstaand voorbeeld. Je ziet hierin als herkomstbron ‘google shopping’ terugkomen en ziet daarnaast ook welke zoekterm is gebruikt.

Google Shopping is te herkennen aan de bron “google shopping”.

Door “zoekwoord” te selecteren krijg je ook nog inzicht in welke zoektermen bezoek vanuit Google Shopping.

Reacties (9)

Reacties zijn gesloten.