Een nieuwe Google tool zag gister het daglicht: Google Insights for Search. Google Insights for Search lijkt in eerste instantie veel op Google Trends. Want ook met Google Insights for Search is het mogelijk om zoektermen met elkaar te vergelijken over een bepaalde periode. Natuurlijk brengt Google niet twee dezelfde tools op de markt, Google Insights for Search heeft wel degelijk meer te bieden, zoals:
Vergelijk seizoensinvloeden over jaren heen
Seizoenen hebben invloed op het koopgedrag van mensen, dat is algemeen bekend. Insights for Search biedt de mogelijkheid om jaren met elkaar te vergelijken zodat seizoensinvloeden zichtbaar worden.
Als voorbeeld de zoekterm bloemen. Je bent online bloemist en je wilt weten wanneer bezoekers interesse hebben in bloemen. Door onderstaande grafiek te bekijken zie je dat de interesse voor bloemen in maart, april, mei, juni groter is dan in juli tot en met het eind van het jaar. Misschien een open deur, maar dan heb je alsnog een bevestiging binnen. Met deze informatie kan je binnen Adwords gerichter je campagne budget instellen.
Klik voor een vergroting
Wat valt er nog meer op aan bovenstaande afbeelding?
Regio’s en steden
Binnen verschillende bannernetwerken is het mogelijk om op regio te adverteren. De bloemist uit bovenstaand voorbeeld doet er goed aan om daarbij meer geld uit te geven aan Zeeland dan aan Gelderland, in Zeeland ligt de interesse voor bloemen hoger. Binnen de regio’s is het ook mogelijk om te kijken naar steden.
Stijgende zoektermen
De stijgende zoektermen kunnen je meer vertellen over wat ‘hot’ is voor die periode, vergeleken met de vorige periode. In dit voorbeeld dus: zoektermen over bloemen uit 2008 vergleken met die uit 2007. Als je kleinere intervallen kiest krijg je ook meer gedetailleerde informatie. Zie je het woord Breakout terugkomen? Dit betekent een groei van meer dan 5000%, inkopen dus!
Vergelijken met de markt
Door bij category een categorie te kiezen, kan je de zoektermen vergelijken met de volledige categorie waar zij binnen vallen. Je kunt ook alleen de resultaten van een categorie bekijken wanneer je alleen een categorie kiest en geen zoekterm invult. Een mooi vergelijk is hieronder weergegeven. De blauwe lijn is de zoekterm ‘woekerpolis’ en de donkerblauwe lijn is de category ‘finance & insurance’. De media invloeden zijn hierin duidelijk zichtbaar. Klik voor een vergroting
Samengevat een leuke tool om eens mee te spelen. Het biedt nieuwe inzichten die goed gebruikt kunnen worden bij Search Engine Advertising campagnes, Search Engine Optimization, als ook voor het optimaliseren van je eigen marketingmachine.
Lees meer:
Nieuwe trendtool van Google (Marketing Tribune)
Announcing Google Insights for Search (Inside Adwords)
Dank aan Wilbur voor de tip.
Reacties (1)