Laat ik eerst melden dat dit artikel een vette knipoog heeft naar het boek van Aartjan van Erkel “Verleiden op het Internet”. Geïnspireerd door zijn hoofdstuk over de taken van je website ben ik samen met een aantal collega’s aan de slag gegaan. De beeldspraak die in zijn boek wordt gebruikt illustreert het mooi. Je website is een vliegveld waarbij het verwerken van binnenkomende passagiers haar top taak is. Je website kent verschillende landingsbanen. Hier kunnen de mensen vanuit en naar verschillende bestemmingen landen en vertrekken. Ze willen allemaal zo snel en plezierig mogelijk naar hun bestemming toe worden gebracht. Het doel is om de landingsbanen strak aan te leggen zonder hobbels. Je moet er toch niet aandenken dat je binnen komt vliegen en niet weet waar je mag landen.
Met jouw website is het niet anders. Mensen komen op je website met een taak. Ze willen graag deze taak op je website uitvoeren en het liefst met een glimlach. Snel en gemakkelijk zijn de sleutelwoorden.
Maar hoe kan je hier als webanalist aan bijdragen? Laten we beginnen met het boek van Aartjan te lezen en dit idee te delen met je directe collega’s. Heb je mensen enthousiast gemaakt dan kun je de volgende stappen nemen.
Top Taken van je bezoekers
Hoe kom je er nu achter welke taken mensen hebben die bij jouw op de website komen? Als je gaat kijken naar alle klikpaden op je website denk je al gauw dat het er duizenden zijn en misschien is dat zo. Maar iedere website heeft zijn top taken die ook voor haar concurrenten gelden. Voor een verzekeraar is het bijvoorbeeld Premie Berekenen, Polis Bekijken en Schade Melden. Voor een Webwinkel kunnen de belangrijkste taken zijn Artikelen vergelijken, Status van een bestelling checken en Artikelen kopen. Vergelijk het met een metrostation met verschillende wegen maar die vaak allemaal samen komen op het Centraal Station.
Webanalytics
Hier kan de rol voor jou als webanalist een belangrijke bijdrage te leveren. Jij kan namelijk inzicht geven in de taken van de bezoekers. Welke analyses en input kun je allemaal gebruiken?
Top pagina’s van de website
Maak een uitdraai van de top 500 pagina’ van je website. Zet ze in Excel en loop ze 1 voor 1 bij langs. Wanneer een pagina aangeeft wat de taak is zet hier dan achter wat de mogelijke taak van de bezoeker is. Een homepage is nog geen taak. Net als het inloggen in een Mijn Omgeving. Dit zijn de subtaken van een top taak. Het downloaden van een PDF echter wel. Zet de beschrijving van de taak vanuit het perspectief van de bezoeker. Bijvoorbeeld “Ik wil de nieuwste versie downloaden.”
Zoekwoorden
Maak een analyse van de belangrijkste zoekwoorden. Kijk hierbij ook specifiek naar non-branded zoekwoorden. Zij geven vaak beter aan wat initieel de bezoekreden is.
Survey
Als je nog geen survey op je website hebt, dan adviseer ik nu om dat wel te doen. Dit is de meest makkelijke manier om inzicht te krijgen in de bezoekreden van je bezoeker. Vaak zijn de redenen wel op een bepaald abstractie niveau. Dit betekent dat je zelf nog verder moet graven om een concrete beschrijving van de taak te krijgen. Segmenteer je data en kijk naar de open antwoorden die door de bezoekers zijn gegeven. Analyseer de succesratio’s van de verschillende taken. Hierdoor krijg je gelijk inzicht waar verbetering is gewenst.
Landingspagina’s
Analyseer de belangrijkste landingspagina’s op je website. Deze analyse geeft aan waar de bezoekers starten met hun taak. Maak een schematisch overzicht zodat je weet waar je touch-points liggen en waar je de focus kan gaan leggen om de startbaan aan te leggen.
Maak een segment van de verschillende landingspagina’s en kijk dan vervolgens nog eens naar de taken van deze groep. Maak een uitdraai van de top pagina’s. Hiermee krijg jij inzicht in de verschillende startbanen en hun vertrekpunten op de website. Wellicht landen klanten op een andere plaats dan niet-klanten met allebei hun eigen specifieke top taken.
Tijd
Maak bovenstaande analyses over verschillende periodes. Kijk welke seizoenspatronen je kan ontdekken en of hiermee ook de top taken gedurende het jaar veranderen.
Uitkomst
Bespreek de uitkomsten met je team. Deel de inzichten en onderbouw die met de informatie die jij hebt verzorgt. Maak een business case en geef hier aan wat de huidige succesratio’s zijn per taak.
Reacties (2)