Enige tijd geleden heeft Google Analytics haar conversie attributie model als een beta test vrijgegeven onder een grote groep testers maar vanaf nu is deze functionaliteit in ieder account beschikbaar. De Multi Channel Funnels (of Trechters voor meerdere kanalen) is de officiële naam en kun je in de nieuwe Google Analytics versie vinden onder de tab ‘Mijn conversies’. Je moet dan wel doelen hebben aangemaakt of E-commerce tracking hebben geïnstalleerd.
Het overzichtsscherm toont een overzicht van het aantal conversies maar vanaf nu ook het aantal ‘ondersteunende conversies’. Dit betekent dat bezoekers op de website zijn gekomen via kanaal 1 en uiteindelijk geconverteerd zijn via een ander kanaal. Google Analytics visualiseert deze overlap mooi in de bijbehorende cirkeldiagrammen.
In het ‘Assisted Conversions’ rapport vind je een overzicht van alle kanalen waarbij inzichtelijk wordt gemaakt in hoeveel gevallen dit kanaal in het conversieproces een rol heeft gespeeld, maar niet als laatste bron van waaruit een bezoeker uiteindelijk is geconverteerd. Dit getal, in combinatie met het cijfer van de laatste interactie voor de conversie, geeft een aardig beeld van het aankoopproces en laat duidelijk de waarde van deze ondersteunende bronnen zien.
Daarnaast kun je zien hoeveel ‘interacties’ een bezoeker met de website heeft gehad voor dat deze uiteindelijk is geconverteerd. En hoeveel dagen er tussen het eerste bezoek en de dag van de transactie zijn verstreken.
Een hoop extra inzichten die Google verschaft middels deze nieuwe functionaliteit maar het mooiste van Multi Channel Funnels is misschien nog wel dat de interacties die bezoekers met de diverse campagne-uitingen hebben, ook visueel in kaart worden gebracht. Onderstaande rapportage laat zien wat de beste conversiepaden zijn:
Naast de door Google standaard herkende kanalen Adwords, organisch zoekverkeer, verwijzende sites en direct verkeer, wordt verder gebruik gemaakt van de campagnes zoals je deze via de campagne parameters in Google Analytics hebt getagd. Hiermee kun je dus ook bijvoorbeeld e-mail, banners en affiliates zien. Een correcte en gestructureerde campagne tagging is dan uiteraard wel essentieel. Het is echter ook mogelijk om zelf segmenten binnen deze kanalen aan te maken. Zo kun je bijvoorbeeld specifiek kijken naar het aantal ondersteunende conversies van ‘merkbezoeken’ of bezoekers vanuit Social Media.
Al met al een hele waardevolle toevoeging in Google Analytics, waar velen al jaren op wachtten. Deze informatie helpt enorm om campagnes beter te kunnen bijsturen. Veel andere webanalyticspakketten hebben een dergelijke functionaliteit al lang in de tool ingebouwd dus met de release van Multi Channel Funnels heeft Analytics een achterstand op dat vlak eindelijk goedgemaakt.
NOTE! Op dit moment vind je de conversie attributie informatie alleen over de afgelopen twee maanden. Google verwacht de komende dagen dit aan te vullen met historische data tot januari 2011.
Bekijk hier de officiële introductie video.
Reacties (5)