Vanaf nu is het mogelijk om meerdere Google AdWords accounts te koppelen aan één Google Analytics account. Hiermee kun je nu eindelijk de resultaten uit meerdere AdWords accounts op één plek verzamelen en koppelen aan het gedrag op je website.
Oude situatie
Voorheen kon er maar één Google Adwords account gekoppeld worden aan een Google Analytics account. Wanneer er dus meerdere Adwords accounts aanwezig waren die naar dezelfde website verwezen, was het onmogelijk om daarin alle kostengegevens in Google Analytics te verzamelen. Je was genoodzaakt alle AdWords campagnes uit meerdere accounts te verzamelen in één AdWords account om dit toch mogelijk te maken. Hierdoor ging echter de zorgvuldig opgebouwde prestatiegeschiedenis verloren, wat een negatief effect heeft op de campagneresultaten. Het was daarnaast ook mogelijk om contact op te nemen met de technische helpdesk van Google, zodat zij deze koppeling voor je konden maken. Maar dat contact was lang niet voor iedereen toegankelijk.
Situatie vanaf nu
Met de komst van de nieuwe versie van Google Analytics heeft Google het nu ook mogelijk gemaakt om zelf meerdere Google Adwords accounts te koppelen aan Google Analytics. Dit betekent dat je de resultaten uit meerdere AdWords accounts op één plek inzichtelijk kunt maken. En dat je de prestatie van meerdere AdWords accounts kunt koppelen aan gedrag op je website zodat er een duidelijk overzicht van alle data per campagne, advertentiegroep en zoekwoorden verschijnt. Op basis van deze kennis kun je bijvoorbeeld het budget per campagne efficiënter inzetten en kan de bieding of de status per zoekwoord worden aangepast. Het zal je daarnaast ook aanzienlijk veel tijd besparen omdat er niet meer geswitcht hoeft te worden tussen diverse Google Adwords accounts en Google Analytics om een overzicht te verkrijgen van de gemaakte kosten en de daaraan gerelateerde opbrengsten.
Hoe koppel ik meerdere Adwords accounts aan Google Analytics?
Om meerdere AdWords acocunts te kunnen koppelen heb je bij Google Analytics toegang nodig als ‘Accountbeheerder’ en heb je toegang nodig tot Google Adwords.
Allereerst moet je in Google Analytics aangeven dat de nieuwe versie ‘de standaard’ is. Dit kan door rechtsboven in ‘op nieuwe versie’ en daarna op ‘deze versie als standaard instellen’ te klikken. Log nu vervolgens in bij Google AdWords en klik op ‘Rapportage en hulpprogramma’s’ en ga naar ‘Google Analytics’. Vervolgens:
1. Klik rechts op: ‘Account koppelen vanuit Google Adwords’.
2. Klik ‘Alle Accounts’ linksboven aan.
3. Klik het account aan welke je wilt koppelen aan het Google Adwords account.
4. Klik op het tabblad ‘Gegevensbronnen’.
5. Klik op ‘Koppel Accounts’.
Klik hier voor een visuele weergave van dit stappenplan.
Conclusie
Door de gegevens uit meerdere Google AdWords accounts te koppelen aan een Google Analytics account, krijg je op één plek volledig inzicht in de prestatie van alle AdWords campagnes gekoppeld aan het gedrag op de website. Dit stelt je in staat om beter te beoordelen wat het rendement op de AdWords campagnes is en levert inzicht welke gerichte verbeteringen doorgevoerd moeten worden.
Dit artikel is geschreven door mijn collega Raoul Lemoine
Reacties (6)