Kijk je mee? ING test 4 landingspagina’s

Er wordt online heel wat getest. Soms worden de variaties en resultaten bekend gemaakt, maar vaak blijven deze onzichtbaar voor ‘buitenstaanders’. Het bekijken van andermans testen (en resultaten) kan ertoe leiden dat je zelf ook weer nieuwe ideeën krijgt om uit te testen. Zo kan een eerdere test van de homepage van KPN en de uiteindelijke versie (deze werkt blijkbaar het best) ertoe leiden dat je je eigen homepage ook een volledige make-over geeft.

Zojuist zat ik op de site van ING en zag ik dat zij op dit moment een landingspagina testen (link vanaf oa de homepage). In dit artikel de vier verschillende versies van de landingspagina en een korte analyse.

Landingspagina 0 (de control versie)

De pagina heeft een groot oranje vlak als ‘etalage’ beeld. BAM! Recht in je gezicht.

Landingspagina 1

Deze pagina heeft dezelfde opmaak + inhoud als de control versie, maar dan met een ander beeld. Een grote plasma TV.

Landingspagina 2

Wederom dezelfde opmaak + inhoud als de control versie, maar dan met een ander beeld. Een paar hippe Smeg koelkasten.

Landingspagina 3

Iets nieuws! Een andere opmaak + andere inhoud als de control versie. Het etalagebeeld is opgeknipt, zodat dit aansluit bij de contentblokken daar recht onder. De tekst is actiever geschreven, woorden als ‘een’ zijn achterwege gelaten en ‘flexibel krediet’ wordt gewoon ‘rood staan’ genoemd.

Actievere & kortere teksten én transparanter

Duidelijk verschil tussen de eerste drie pagina’s en de laatste pagina is het verschil in copy / schrijfstijl. De teksten en USP’s zijn op de 3e landingspagina korter, de koppen zijn anders (met vraag & antwoord), de call to action duidelijker en verwijst deze direct naar de ‘offerte aanvraag’ pagina in plaats van de ‘meer informatie’ pagina. Daarnaast wordt op de 3e landingspagina het rentepercentage (9,3%) getoond en wordt er verwezen naar een pagina met rekenvoorbeelden, dit maakt de pagina transparanter dan de anderen.

Bekijk hieronder de verschillende teksten + USP’s van de normale versie en de 3e landingspagina.

Meer informatie (control)

Meer informatie (landingspagina 3)

USP’s (control)

USP’s (landingspagina 3)

Testopzet

Het lijkt erop dat ING de werking van de 3e landingspagina extra goed wil testen door naast de controlvariant nog twee varianten te testen die erg lijken op de controlvariant. Het kan ook zijn dat ING wil kijken wat beter werkt: een ander beeld of een hele andere pagina. Laten de landingspagina’s van ING in de gaten houden om te kijken wat uiteindelijk tot een beter resultaat heeft geleid, of wellicht, deelt een ING analist de resultaten met ons in de comments. Let’s wait.

Reacties (10)

Reacties zijn gesloten.