Realtime is een mooi woord, maar wat is realtime eigenlijk? Voor mij is realtime écht ‘nu’, wat nu gebeurt is realtime. Niet alle webanalyticspakketten kunnen hun data en rapporten in realtime presenteren. Neem bijvoorbeeld Google Analytics, daar kan ik niet zien wie er nu op mijn site is, wat er nu gebeurt. Oké, het is mogelijk om de data van ‘vandaag‘ te zien, maar het is niet gekoppeld aan een tijd, ik heb geen idee of ik naar het nu kijk, of naar een paar uur geleden. Dat is onhandig omdat je niet kan zien of veranderingen / campagnes effect hebben. Je kunt veranderingen niet direct opmerken omdat de data niet op de minuut gepresenteerd wordt (en vergeleken kan worden).
Wat wil ik allemaal realtime kunnen zien?
- Bezoekers
- Pagina’s
- Funnel -stappen (resultaten)
- Conversies (percentages)
- Campagne resultaten (media inkoop – CPA/ROI)
- Zoekwoorden/resultaten
- Foutmeldingen
Ik ben erachter gekomen dat ik me stoor aan het feit dat ik niet met alle pakketten waarmee ik werk toegang heb tot realtime data. Nu vroeg ik me af welke pakketten dit wel kunnen. Kunnen de grote pakketten als WebTrends, Nedstat, Omniture, Unica NetInsight, Speedtrap, etc deze data realtime ontsluiten? Of vraagt de dataverwerking zoveel tijd dat de vertraging altijd langer dan 15 minuten is? Ik kon zo snel hier geen informatie over vinden. Nieuwe pakketten als getClicky en Woopra laten wel duidelijk blijken dat zij realtime webanalytics data kunnen tonen, blijkbaar een unique selling point.
Maar waarom is realtime zo belangrijk?
Volgens mij is dat vrij simpel: je wilt altijd op de hoogte zijn van de situatie van het heden en niet van de situatie uit het verleden. Binnen een callcenter zie je niet het aantal mensen dat in de wacht staat en de gemiddelde wachttijd van gister, of van een uur geleden. Nee, je ziet de mensen die nu in de wacht staan en je ziet de gemiddelde wachttijd van dat moment. Aan de hand van die gegevens kunnen direct beslissingen genomen worden. Voor het web geldt dit in mijn ogen ook. Ik wil weten hoeveel mensen er in nu op de afzonderlijke (aanvraag)processen aanwezig zijn, waar ze zijn, wat de gemiddelde doorlooptijd is en wat de succesrate is. Noem het realtime KPI’s. Duidelijke gegevens waarop direct gestuurd kan worden, waardoor geld bespaard kan worden (problemen worden immers eerder geconstateerd en verholpen) en de klanttevredenheid verbeterd zal worden.
Ook voor behavioral targeting en personalisatie is de beschikking over, en het gebruik van, realtime data zeer gewenst. Deze data wordt gebruikt bij het maken van keuzes, bijvoorbeeld wanneer het gaat om het doen van een aanbieding richting de klant. Wanneer je niet direct over deze data beschikt, maar bijvoorbeeld pas na 15 minuten, dan is de kans groot dat de klant je website heeft verlaten. Een gemiste kans.
Ik ben zeer benieuwd wat jullie mening is met betrekking tot realtime webanalytics data. Overschat ik de waarde of is het juist een logische aanvulling op wat we nu al hebben? Wie beschikt er nu over een pakket dat alle data realtime kan ontsluiten en welk pakket is dat? Welke bedrijven werken met realtime data? Zijn het enkel de grote bedrijven, of alleen de bedrijven die van verkoop via internet afhankelijk zijn? Of is er geen onderscheid?
Reacties (11)