Gigantische update Google Analytics

Eindelijk is het dan zo ver, de nieuwe features waar we bij Traffic4u al een flinke periode mee aan het testen en spelen zijn, en waar we niets over mochten zeggen zijn eindelijk live. Met de nieuwe mogelijkheden biedt Google Analytics een heel scala aan analyse tools die voorheen als gemis werden gezien. Deze gaten zijn nu gevuld en in mijn ogen wordt hier een flink tik uitgedeeld aan diverse concurrenten.

De nieuwe mogelijkheden worden hieronder stap voor stap besproken. Helaas kan ik er niet al te lang over uitweiden want er zijn te veel nieuwe functionaliteiten met nog veel meer mogelijkheden. In de komende dagen en weken zullen de diverse onderdelen uitgebreid de revue passeren op de diverse Analytics blogs. Ook wij zullen hierin ons steentje bijdragen.

Advanced Segmentation

Het is vanaf heden mogelijk om zelf segmenten aan te maken. Segmenten zijn groepen bezoekers die een bepaald kenmerk gemeen hebben. Voorheen was het segmenteren grotendeels alleen mogelijk door het aanmaken van een extra profiel met daarop 1 of meerdere filters. Nu kunnen aan de hand van een set voorwaarden real-time segmenten gecreëerd worden. Dit is een voorbeeld van een segment waarin ik alleen bezoekers wil hebben die meer dan 5 pagina´s bekeken hebben, meer dan 100 euro omgezet hebben en dit voor 12:00 hebben gedaan:

segmentconfig.gif

En zo kun je eindeloos segmenten aanmaken die vervolgens ook in de grafieken gezet kunnen worden. Zo kun je onderling diverse segmenten makkelijk vergelijken. Hieronder een voorbeeld van hoe het er uit kan zien wanneer ik betaald tegen onbetaald verkeer in 1 grafiek zet:

segmentgraph.gif

Andere standaard segmenten zijn bijvoorbeeld: nieuwe bezoekers, terugkerende bezoekers, bezoekers met conversies, enz. Deze nieuwe feature maakt het heel makkelijk om bepaalde data naar boven te halen en te vergelijken.

Custom reporting

Was je niet tevreden met de rapporten die Google Analytics voor je maakte? Moest je ook altijd veel data naar Excel halen om daar de gegevens te combineren? Dit wordt nu een stuk makkelijk gemaakt door 2 nieuwe feautures: Custom Reporting en de API (hierover hieronder meer). De eerste geeft je de mogelijkheid om de metrics en dimensies die jij graag bij elkaar wilt hebben in 1 rapport te plaatsen. Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

customreportconfig.gif

Door simpelweg de gewenste metrics en dimensies naar je rapport te slepen kun je veel data naast elkaar leggen die je voorheen niet makkelijk kon combineren. Het maken van op maat gemaakte rapporten voor de diverse verantwoordelijken binnen een bedrijf wordt hiermee ook een stuk makkelijker. Iedereen hoeft op deze manier alleen de voor hem belangrijke gegevens te ontvangen en niet moeilijke, onnodige metrics te interpreteren.

Application Programming Interface (API)

Voor de mensen die Google Analytics data willen combineren met andere systemen is er nu de mogelijkheid deze data uit te lezen. Google heeft een API gelanceerd waarmee andere programma´s op een gestandaardiseerde manier data uit Google Analytics kunnen halen. Dit biedt mogelijkheden voor een scala aan nieuwe producten: rapportages vanuit Analytics in een geheel eigen layout, iGoogle gadgets met je belangrijkste KPI´s. Of waarschuwingssystemen die je alarmeren wanneer bepaalde metrics ineens flink stijgen of dalen.

De mogelijkheden zijn ook hier weer eindeloos, en ik verwacht dat veel programmeurs zich de komende tijd gaan storten op deze API. Er zal een stortvloed aan nieuwe tools en add-ons voor Google Analytics komen die de bestaande functionaliteit flink uitbreiden.

Motion Charts

Een nieuwe manier om bepaald gedrag van metrics in kaart te brengen. Aangezien hier een screenshot meer zegt dan 100 woorden:

motion.gif

Ik heb hier de bronnen van een willekeurige site in een een Motion Chart gezet. Je kunt zelf bepalen welke metrics de X en Y as bezetten, welke metrics de grootte bepalen en of de kleur nog door een metric bepaald moet worden. In bovenstaand voorbeeld geeft de X-as het percentage nieuwe bezoekers weer, is de kleur willekeurig en de grootte gebaseerd op het aantal bezoekers.

Waarom heet het dan Motion Charts? Omdat onder dit screenshot een balk zit met een play knop. Zo kun je de grafiek voor een bepaalde periode ‘afspelen’ en zie je de bolletjes bewegen al naar gelang de metrics veranderen. Hiermee krijg je sneller een mooi beeld over het verloop van enkele metrics dan wanneer je alleen de getallen voorhanden hebt.

Integratie met Google AdSense

Deze feature was al min of meer bekend. De AdSense doormeet code zat al verwerkt in de meetcode van Google Analytics, en enkele blogs wisten al screenshots te bemachtigen. Maar nu is het dan ook eindelijk live. Websites die Google AdSense als onderdeel van hun business model hebben kunnen hun geluk niet op.

Er is ondermeer inzage in welke pagina´s of bronnen veel geld opleveren. Het testen met de advertenties wordt hiermee ook veel makkelijker aangezien je 10 tests tegelijk kunt doen omdat je in Google Analytics alle 10 tegelijk door kunt meten en analyseren. Eén van de rapportages ziet er als volgt uit:

adsensereport.gif

Een goede zet van Google om dit te integreren met Analytics. Advertenties die niet werken (en dus slecht gewaardeerd worden door de bezoekers) kunnen aangepast of verwijderd worden door de website eigenaar.

Een vernieuwde interface

Naast de nieuwe features die gelanceerd zijn heeft Google direct de interface aangepakt. Er zijn kleine handigheidjes ingebouwd en hier en daar is de layout gewijzigd. De belangrijkste layout wijziging is in mijn ogen het nieuwe profiel scherm:

profiles.gif

Ik kan nu in 1 oogopslag een aantal metrics van dit profiel zien. En als je meerdere profielen hebt kun je ze onderling vergelijken. Ook kan ik zien welk UA nummer bij welke profielen hoort. Voorheen kon je 40 profielen zien zonder een idee te hebben of ze allemaal hetzelfde UA nummer hadden of niet, dat is nu verleden tijd.

Verder zie je nog meer zaken als: het kunnen bookmarken van favoriete profielen en het bekijken van de cijfers per dag/week/maand/jaar. Ook kun je vanaf heden accounts compleet verwijderen. De overige layout wijzigingen zitten in de rapportage interface en zijn inmiddels al 2 dagen bij iedereen te zien.

Conclusie

Het is al weer een tijdje geleden dat Google met zo’n grote update is gekomen. En het is wederom weer een grote stap voorwaarts. De nieuwe mogelijkheden vullen veel gaten op die als gemis werden gezien ten opzichte van andere pakketten. Het Custom Segmentation onderdeel is iets wat andere pakketten als USP gebruiken, en nu biedt Google Analytics het gratis aan. Eerst werd Google Analytics als ‘marktopvoeder’ gezien, met de tool zouden mensen makkelijk kunnen instappen in de wereld van Web Analytics om vervolgens door te groeien naar een ander pakket. Maar dit doorgroeien gaat steeds langzamer omdat Google Analytics heel lang in alle behoeften kan voorzien.

De nieuwe features zullen de komende weken uitgebreider besproken worden. Mocht je toch nog met vragen zitten, vraag dan een Geautoriseerde Google Analytics partner (waaronder wij) om ondersteuning.

Reacties (21)

Reacties zijn gesloten.