Gerry McGovern is een veelgevraagd en gewaardeerd spreker over online communicatie. Met zijn bedrijf Customer Carewords Ltd. adviseert Gerry grote, internationale ondernemingen (als Microsoft, Rolls-Royce, IKEA en TetraPak), overheden (zoals de Amerikaanse belastingdienst) en universiteiten over succesvolle in- en externe webcommunicatie en e-business.
Op vrijdag 2 december aanstaande is Gerry Mc Govern aanwezig op het Fusion Marketing Experience 2011 in Antwerpen. Gerry is daar, naast onder andere Bryan Eisenberg, een van de keynote speakers. In aanloop naar dit event gaf Gerry een interview over wat belangrijk is voor een goede online communicatie. Hieronder bespreek ik 7 van zijn tips.
- Observeer en analyseer
Als je weet welke route je sitebezoeker aflegt, dan weet je ook waar het mis gaat. Volg daarom het gedrag van je bezoeker. Begeleid hem of haar van het begin tot het einde en geef hem advies, vertrouwen en gebruiksgemak. Daarnaast ligt de kracht in het analyseren en optimaliseren van de site, ingegeven door de verkregen kennis van de geanalyseerde data: de kracht van analyses! - Aandacht geven in plaats van vragen
In de ‘oude’ markering wereld was het belangrijk om aandacht te krijgen. In de online wereld is aandacht géven belangrijk. Als bezoekers op je site zijn, dan zoeken ze informatie. De kunst is je bezoeker zo snel en goed mogelijk te voorzien van die informatie zodat ze uitkomen waar ze willen zijn. De routing is dus belangrijker dan de inhoud. Je rol is meer het helpen van je bezoeker dan hem of haar iets willen verkopen. Internet is een koopomgeving, geen verkoopomgeving. - Gebruiksvriendelijkheid is een must!
Feit 1: als het niet makkelijk en snel gaat dan verlies je klanten. Feit 2: hoe eenvoudiger, hoe meer klanten.
Hoe eenvoudiger je het voor je klanten maakt, hoe lastiger dit is voor je bedrijf. Er zou een ROI-model gemaakt moeten worden op basis van gebruiksgemak. Dit zou zeker veel opleveren, maar wordt veelal niet gemeten.
De beste manier om bedrijven te laten inzien waarom het anders moet, is door ze te laten zien waar het fout gaat. Door aan te tonen dat iets heel simpels op jouw site heel ingewikkeld is voor bezoekers, wordt het belang ineens heel duidelijk. - De klant is geen koning meer, maar dictator
Als je je online klant niet goed behandelt wordt je genadeloos afgestraft. Internetgebruiker hebben legio mogelijkheden om via social media kanalen hun onvrede te uiten. Het beste wapen voor een web marketeer is het verwerven van empathie van je klant. De beste manier om dit te doen, is om er te zijn voor je klant. Kennis van je klant is dan ook belangrijker dan ooit. - Geen verkooppraatjes maar feiten
Het laatste van een klant wil is een verkoopverhaal; ze willen feiten, details. Ze willen geen marketingtechnieken, maar eerlijke informatie en advies. Ondersteuning bij hun aankoopproces en het gevoel krijgen dat ze het juiste doen. Dit kan al heel eenvoudig door gebruikerservaringen van anderen op je site te vermelden. Support is de nieuwe marketing en zorgt voor verkoop. - Ontwerp: functioneel is belangrijker dan mooi
Visueel design van je site is veel minder belangrijk dan het functionele ontwerp van je site. Het web is vooral een functionele plaats waar we dingen geregeld willen krijgen. En daarom zijn veel grote websites lelijk, maar wel functioneel (bijvoorbeeld Amazon, Google, Twitter en Facebook)! - Mensen willen erbij horen
Zorg er als bedrijf voor dat mensen bij je willen horen, zowel op je site als daarbuiten. De sociale media spelen hierbij een belangrijke rol. Social media als facebook en twitter kunnen hierbij ingezet worden, maar let op dat dit niet het ‘afvalputje’ wordt voor klachten en het uiten van onvrede of frustratie van je klanten. Zorg via je eigen online kanalen voor een goede dialoog met je klanten zodat vragen en problemen op een goede manier opgelost worden.
Met 30% korting naar de Fusion Marketing Experience 2011 in Antwerpen
Op vrijdag 2 december 2011 spreekt Gerry McGovern op Fusion Marketing Experience. Webanalisten is mediapartner van dit evenement en daarom bieden we je een flinke korting op een entreekaart. Je betaalt geen € 340,- maar slechts € 238,-. Mail ons op info@webanalisten.nl voor een 30% kortingscode. We hebben er 5, op = op!