Een goed werkende methode om bezoekers van je content website meer relevantie te bieden en daardoor meer te binden is het tonen van gerelateerde content. De “soortgelijke artikelen” linkjes bij een artikel op een nieuws website of weblog.
Probleem bij het activeren hiervan is dat oudere content vaak niet voorzien is van “metadata” en in het bijzonder keywords. Waarop moet worden gematched? Het zelf spideren van de eigen content en zo kernwoorden proberen te vinden is een vak apart en benodigt in te huren expertise. Om dit te voorkomen wordt er binnen organisaties vaak gedacht aan het inzetten van een team dat item voor item, artikel voor artikel deze keywords gaat toevoegen.
Dit kan veel eenvoudiger!
Zodra de website en daarmee alle content in ieder geval kan worden gespiderd door Google zullen er vanzelf bezoekers op artikelen gaan binnenkomen via allerlei zoekopdrachten. Vaak “long tail” en dus erg specifiek, maar dat wil je juist! De imkomende zoekwoorden informatie kun je gaan gebruiken als metadata. Hang elke zoekopdracht als “tag” aan het betreffende artikel. Na een opbouw van informatie zullen er overlappende keywords zijn en bezit je over de kennis van artikelen die ooit zijn gevonden op hetzelfde keyword.
Nu is het tijd om op je site bij een artikel de andere artikelen aan te bevelen. Wanneer de doorkliks goed worden bijgehouden, wordt vanzelf duidelijk welke match wel relevant was en welke niet. De niet relevante matches kun je in een wachtrijsysteem plaatsen en handmatig bekijken en aanpassen. De wel goede matches, daar kun je verder mee experimenteren (met niet goede matches overigens ook). 2e graads keywoord combinaties kunnen worden uitgetest. Waarom niet een artikel matchen omdat zij beiden kunnen worden gelinkt aan hetzelfde artikel waarmee ze beiden een andere overeenkomstig keyword hebben?
Een redelijk goed zelf te automatiseren opzet voor het genereren van metadata. Nog niet in de praktijk bewezen, maar m.i. vang je hier een aanzienlijk percentage bulk af door het inzetten van de massa, de bezoekers. Het inzetten van dezelfde bezoekers die je graag langer op je webpagina houdt. Ik laat me graag inhuren als projectleider bij een uitgever die dit eens wil proberen!
Reacties (3)