Integratie van web analytics met andere marketing- en webdata komt zelden voor.
Dat is één van de conclusies uit het web analytics onderzoek dat ClickValue heeft uitgevoerd in samenwerking met Marketingfacts en WebAnalyticsFacts.
Deze constatering uit het onderzoek bevestigt het beeld dat Web Analytics data zich veelal in een silo bevindt naast andere datasilo´s. De praktijk van de respondenten uit het onderzoek is precies datgene waar bijvoorbeeld Avinash Kaushik constant voor waarschuwt. Hij betoogt dat de waarde van data juist ligt in de integratie, ´The Gold´. Door de silo´s blijven veel kansen onbenut.
Wat mij het meest verbaasde is dat men verzuimt om Expert Reviews, Usability Tests en Online Surveys te integreren met web analytics. Hier is het immers een organisatorische aangelegenheid -een inkopper- om web analytics te integreren met de kwalitatieve data. Technisch stelt het bijna niets voor. Maar blijkbaar praten de teams niet eens met elkaar.Of veel organisaties realiseren zich niet dat deze zaken goed integreerbaar zijn.
Een andere opvallend feit is de gebrekkige integratie met advertentiesystemen. Dit is weliswaar technisch inspannend. Het is echter onontbeerlijk voor serieuze optimalisatie van het online marketing rendement. Advertentiesystemen als Dart, Atlas en Eyeblaster zijn als geen ander in staat om volledig inzicht te geven in de effecten van kanalen op elkaar. Daarbij kunnen zij in tegenstelling tot geavanceerde web analytics software, de post view effecten van advertenties op omzet en het rendement in andere kanalen rapporteren. Bovendien maakt de integratie lucratieve remarketing mogelijk.
Download hier het onderzoek naar het gebruik van web analytics.
Reacties (2)