Google Analytics is als analyticspakket steeds interessanter aan het worden om te gebruiken. Waar ik voorheen weinig met mijn Google Analytics account deed (hij stond aan, maar voor de rest gebeurde er weinig) ben ik me nu steeds meer aan het verdiepen in de mogelijkheden die Google Analytics biedt. Ik ben niet iemand die de boekjes leest van zijn nieuwe TV, nee, gewoon klikken, drukken en proberen, dat werkt voor mij het best. Tot het moment dat ik er niet meer uitkom, dan zijn die boekjes weer heel nuttig.
Zo ging ik ook aan de slag met de filter optie in Google Analytics, alleen ontbraken daar de boekjes. Via Google vind je behoorlijk wat sites over filters en reguliere expressies, maar ik merkte dat er niet echt een handig overzicht was over hoe te beginnen, hoe het werkte, zeg de basis om te starten. Daarom dit artikel (in twee delen), voor als je wilt weten hoe je kunt starten met filters in Google Analytics.
Speeltuinen met zandbakken
Het is verstandig om een aantal extra profielen aan te maken voordat je begint met het aanmaken van een filter. Deze profielen noem ik speeltuinen, bedoeld om, jawel, in te spelen. Waarom deze speeltuinen? Filters filteren je data. Dat wil zeggen, ze veranderen de data die gemeten wordt. Het is daarom niet aan te raden om in je hoofdprofiel nieuwe filters uit te proberen omdat deze direct van invloed zijn op de data die gemeten wordt en misschien nog wel belangrijker: je kunt deze filteracties niet ongedaan maken.
Hoe maak je een kopie van een profiel in je account? Lees het stappenplan in het Google Helpcentrum.
Onderin het overview scherm van je Google Analytics account zie je de volgende drie opties waarmee je profielen, gebruikers en filters kunt toevoegen.
Filters, filters en nog eens filters
Binnen Google Analytics kan je verschillende soorten filters aanmaken. Een overzicht is te vinden in het Helpcentrum:
In Google Analytics beschikt u over drie vooraf gedefinieerde filtertypen en een aantal klantopties.
Vooraf gedefinieerde filters:
Alle verkeer van een domein uitsluiten: gebruik dit filter om verkeer uit te sluiten dat afkomstig is van een bepaald domein, zoals een ISP of een intern bedrijfsnetwerk.
Alle verkeer van een bepaald IP-adres uitsluiten: met dit filter kunt u klikken van bepaalde bronnen uitsluiten. U kunt één IP-adres of een adresbereik opgeven.
Alleen verkeer naar een subdirectory opnemen: met dit filter kunt u in een profiel alleen gegevens over een bepaalde subdirectory (zoals www.voorbeeld.nl/motoren) laten opnemen.
Aangepaste filters:
Patroon uitsluiten: met dit type filter sluit u logbestandregels (treffers) uit die overeenkomen met het filterpatroon. Regels die overeenkomen, worden volledig genegeerd. Met een filter waarmee Netscape wordt uitgesloten, wordt bijvoorbeeld ook alle andere informatie op die logbestandregel uitgesloten, zoals informatie over bezoekers, paden, aanbevelingen en domeinen.
Patroon opnemen: met dit type filter neemt u logbestandregels (treffers) op die overeenkomen met het filterpatroon. Alle niet-overeenkomende treffers worden genegeerd en de gegevens in niet-overeenkomende treffers zijn niet beschikbaar voor de Analytics-rapporten.
Zoeken en vervangen: dit is een eenvoudig filter dat kan worden gebruikt om te zoeken naar een patroon binnen een veld en om het gevonden patroon te vervangen door een alternatieve vorm.
Opzoektabel: met dit filter kunt u de naam van een opzoektabel selecteren waarmee u codes kunt toewijzen aan begrijpelijke labels. Met de tabel met telefoonmodellen worden codes voor telefoonplatforms bijvoorbeeld toegewezen aan het model en de fabrikant voor telefoonwebbrowsers.
Geavanceerd: met dit type filter kunt u een veld samenstellen op basis van één of twee andere velden. De filtermodule past de expressies toe op de twee velden voor extraheren en stelt vervolgens een veld samen met behulp van de expressie Samenstellen. Lees het artikel over geavanceerde filters voor meer informatie.
Hoofdletters/kleine letters: hiermee zet u de inhoud van een veld om in alleen hoofdletters of kleine letters. Deze filters hebben alleen invloed op letters en niet op tekens of cijfers.
Hoe maak je een filter aan? Lees het stappenplan in het Google Helpcentrum. Je kunt meerdere filters achter elkaar plaatsen, zie het als een soort waterval, waarbij je met ieder filter een bepaalde handeling uitvoert. Zo kun je bijvoorbeeld eerst alle data eerst vervormen tot lowercase data (alles in kleine letters) en vervolgens bepaalde delen uit deze data schrappen of vervangen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij CMS-en die geen friendly URL’s gebruiken (leesbare adressen).
Met de (door Google) beschreven filters kan je al veel, maar het wordt pas echt leuk als je met geavanceerde filters en reguliere expressies aan de gang gaat. In deel 2 van dit artikel zal ik aan de hand van enkele voorbeelden uitleggen hoe deze filters en reguliere expressies werken en hoe ze je kunnen helpen om nóg betere analyses te maken!
Reacties (14)