Zelf ben ik niet zo heel erg bang voor de mogelijke klappen die de online hoek gaat ontvangen vanwege het gelazer in de financiële markten. Hoewel enig opschudden nooit kwaad kan om het kaf van het koren te scheiden, verwacht ik onder andere dat de consument nog steeds meer en meer online gaat kopen evenzoals ook de advertentiebestedingen online zullen blijven toenemen. De bewustwording dat het kan verkeren zal daarbij extra aandacht vestigen op ROI (return on investment) en dat zal de webanalytics markt toch een positieve drive blijven geven? Een voorspelling die meerderen voor 2009 zullen durven maken. Gelukkig (of ongelukkig?) zijn mensen echter vaak onvoorspelbaar en katten in het nauw maken rare sprongen.
Op webanalytics demistified werd een enquete gehouden onder 251 personen met een direct marketing achtergrond. Hen werd de vraag voorgelegd hoe zij aankijken tegen webanalytics binnen hun organisatie in 2009:
Over investeren in technologie en tools:
- 36% zegt meer te gaan uitgeven dan zij deden in 2008
- 50% zegt ongeveer evenveel te gaan uitgeven
- 14% zegt in 2009 minder te gaan uitgeven
Over mensen en middelen voor webanalytics projecten
- 26% zegt meer te gaan uitgeven dan zij deden in 2008
- 70% zegt ongeveer evenveel te gaan uitgeven
- 4% zegt in 2009 minder te gaan uitgeven
Betreffende webanalytics in het algemeen binnen de organisatie
- 47% zegt dat senior management webanalytics ziet als een prioriteits investering
- 29% zegt dat senior management webanalytics beschouwt als een normale investering
- 24% geeft aan dat senior management weinig inzicht heeft in webanalytics
De helft van de bedrijven ziet het belang en de potentie en een kwart tot een derde investeert daar meer in in de neergaande markt van volgend jaar. Klinkt hoopvol, zeker ook omdat bezuinigingen binnen webanalytics niet noemenswaardig lijken. Let wel op dat de groep ondervraagden mensen zijn van uit het vakgebied. Dit kan een verkeerd beeld geven.
Reacties (5)