Het nieuwe jaar is begonnen, tijd om met de jaarplanning in de hand de weg naar succes te bewandelen. Tenminste? Enige idee hoe je binnen jouw organisatie het bestaansrecht van webanalytics gaat aantonen de komende 12 maanden? Eric T. Peterson hield eerder dit jaar in Brussel een presentatie genaamd “Why Web Analytics? (pdf link)”, waarin hij uiteen zet waarom bedrijven zouden moeten investeren in webanalytics. Een onderdeel van deze presentatie was het stappenplan om in 12 maanden, van januari tot en met december, uiterst succesvol met webanalytics bezig te zijn. Het leek me interessant om dit stappenplan in deze tijd eens met jullie te delen.
Een overzicht:
- Januari: zorg dat een senior persoon binnen de organisatie verantwoordelijkheid neemt om van webanalytics een “profit center” te maken.
- Februari: zorg dat de bedrijfsdoelstellingen helder zijn gedefinieerd.
- Maart: neem de tijd om te ontdekken hoe webanalytics is geïmplementeerd en wordt gebruikt binnen de organisatie.
- April: zorg dat alle data die moet worden gemeten ook goed wordt gemeten.
- Mei: voer onderzoek uit naar jouw webanalytics software aanbieders om te bepalen in hoeverre de huidige oplossing nog geschikt is.
- Juni: bekijk je webanalytics communicatie strategie en optimaliseer het interne gebruik.
- Juli: start met de zoektocht voor het inhuren van (een extra) iemand om webanalytics naar een nog hoger plan te krijgen.
- Augustus: maak de stap van rapporteren naar analyseren.
- September: tijd om te starten met a/b testing.
- Oktober: tijd om te starten met segmentatie binnen de hoofd rapportages en analyses.
- November: tijd om de aanwezige kwalitatieve data verder uit te breiden.
- December: evalueer alle lopende webanalytics zaken
Twee opmerkingen van mijn kant. Je planning loopt goed in de war wanneer in april en mei blijkt dat niet alle data (nodig voor rapportage over bedrijfsdoelstellingen) goed wordt gemeten en tevens jouw software aanbieders deze data niet goed kunnen meten. Daarnaast zou het mijn voorkeur zijn om eerst te gaan segmenteren om pas daarna te starten met testen (lees: uitgebreide multivariatie testen zijn zinloos).
De uitgebreidere Engelstalige presentatie: