Video’s uit eyetracking onderzoeken vind ik altijd fascinerend om te zien. Ik ben me niet bewust van de snelheid waarmee mijn oog pagina’s leest / scant (misschien ook maar beter). Wel vind ik het soms lastig om de video’s te ‘begrijpen’. Je ziet wel waar mensen kijken en hoe lang ze ergens naar kijken, maar ze worden ook beïnvloed door alle uitingen rond het gebied waarnaar ze kijken. Op het Google Blog las ik een artikel over een eyetracking onderzoek gericht op de resultaatpagina’s van Google en dan met name met de focus op Universal Search. Hierbij werd gekeken wat het effect was op het zoekgedrag van mensen wanneer er afbeeldingen toegevoegd werden tussen de normale tekstuele resultaten. In dit artikel laat ik de uitkomsten zien van het eyetracking onderzoek van Google.
Hoe strik ik mijn stropdas?
Google geeft een leuk voorbeeld. Stel: je bent een (Engels)man en je hebt een stropdas, maar je hebt geen idee hoe je een stropdas moet strikken en er is niemand in de buurt om je te helpen. Je kunt natuurlijk mensen bellen. Maar door de telefoon uitgelegd krijgen hoe je een das moet strikken, lastig. Dan bedenk je het: je gaat Googelen! Google gaat je helpen. Je gaat naar Google, zoekt op ‘how to tie a tie’ en je krijgt de volgende resultaatpagina. De vraag is: Op welk resultaat ga je klikken?
En? Heb je een keuze gemaakt? Dan is de volgende vraag: hoe heb je deze keuze gemaakt? Ben je simpelweg alle resultaten langs gegaan? Heb je eerst de dik gedrukte titels gelezen? Of heb je direct gekeken naar de afbeeldingen? Deze vragen zijn niet eenvoudig te beantwoorden omdat je waarschijnlijk niet exact onthouden hebt waar je naar gekeken hebt, maar gelukkig hebben we daar eyetracking apparatuur voor. Voor de mensen die wel antwoord hadden op alle vragen, ideaal! Schrijf ze op en kijk of jouw gedrag overeenkomt met de volgende video:
De video is niet versneld, de gebruiker gaat echt met deze snelheid over het scherm met resultaten. In de video is goed te zien hoe lineair de gebruiker te werk gaat, hij begint bovenaan en scant naar beneden de resultaten. Wat ik me afvraag: waarom klikt deze gebruiker niet direct op de eerste link? De titel lijkt antwoord te geven op zijn vraag, maar toch leest hij/zij verder. Heeft deze persoon wellicht in zijn ooghoeken de afbeeldingen al zien staan? Ook is te zien dat de gebruiker na het klikken op de afbeelding nog het videoresultaat scant, maar hij heeft al geklikt, dus helaas! Na het bekijken van de afbeeldingen, dat overigens in een zigzag beweging gebeurt, keert de gebruiker weer terug naar de resultaatpagina om vervolgens (in elk geval zo lijkt het) alsnog te kiezen voor het videoresultaat.
In deze video zie je dat een afbeelding (of meerdere afbeeldingen (afbeeldingen / video), zoals in dit geval) de gebruiker beter (en sneller) kan helpen. Dit heeft natuurlijk wel alles te maken met het onderwerp van de zoekopdracht en hoe visueel het antwoord op de vraag gemaakt kan worden. In dit geval is het antwoord op de vraag ‘hoe strik ik mijn stropdas?’ het best te vangen in een afbeelding of video.
Relevantie van afbeeldingen
De volgende vier afbeeldingen tonen aan dat gebruikers goed in staat zijn om de relevantie van afbeeldingen te bepalen binnen de zoekresultaten. In de eerste twee afbeeldingen is de gebruiker op zoek naar een film, namelijk ‘An Inconvenient Truth’. Duidelijk is te zien dat de gebruiker, wanneer er een afbeelding getoond wordt (die leidt naar YouTube), sneller zijn antwoord vindt (klikt op een resultaat).
In de volgende twee afbeeldingen is de gebruiker op zoek naar bijen, mij is niet duidelijk wat hij exact zoekt met betrekking tot bijen, maar misschien is dat ook wel juist de bedoeling. In de tweede afbeelding zie je dat de gebruiker niet reageert op de afbeelding tussen de tekstuele resultaten, hij slaat het resultaat met de afbeelding over, blijkbaar ‘niet geïnteresseerd’. Deze twee voorbeelden tonen aan dat de gebruiker goed in staat is om snel de relevantie te beoordelen. Wanneer het resultaat relevant is, helpt dit de gebruiker, wanneer het niet relevant is zal de gebruiker het resultaat ‘skippen’.
Op beurzen, zoals de Webwinkel Vakdagen, zijn vaak bedrijven aanwezig die eyetracking oplossingen bieden, maar ik zie (nog) niet veel onderzoeken (of resultaten) op internet. Ik denk dat eyetracking echt van meerwaarde kan zijn wanneer je de resultaten combineert met onder andere webanalytics, testing en usability resultaten. Heb je een leuke case om te delen? Laat het weten!
Meer Google eyetracking video’s zien? Op YouTube staan er nog een handje vol.
Reacties (4)