Het meten van Short URLs (tinyurl.com, bit.ly, etc)

URL’s van websites kunnen vaak erg lang worden. Bijvoorbeeld wanneer de URL extreem geoptimaliseerd is voor zoekmachines, of wanneer het CMS hele lange (onbegrijpelijke) URL’s genereert. De URL kan zonder problemen meer dan 2000 karakters bevatten voordat de eerste browsers (bijvoorbeeld Internet Explorer) er problemen mee krijgen, echter, voor de mens is zo’n lange URL lastig te onthouden en levert het praktische problemen op in emails (word wrapping) en (mobiele) webapplicaties zoals Twitter en chats.

Om dit probleem op te lossen zijn er een groot aantal ‘Short URL’ services beschikbaar op het internet. Zoals de Engelse naam al aangeeft bieden deze sites een korte URL verwijzend naar de originele lange URL.

Enkele bekende short URL services zijn:

  • tinyURL
  • bit.ly
  • butURL
  • snipURL
  • urlBorg
  • hex.io
  • twURL
  • ziprl.com

Voorbeeld van het gebruik van een short URL service

Originele URL (Google Translate versie van mijn vorige artikel op webanalisten.nl):

http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fsta.webanalisten.nl%2Fanalyse%2Ftip-optimaliseer-de-openrate-van-je-emailcampagne.html&sl=nl&tl=en&history_state0=

Short URL (hierbij heb ik tinyURL.com gebruikt):
http://tinyurl.com/cuj2zy

In plaats van 190 karakters is de korte URL maar 25 karakters lang, dat scheelt een stuk.

Het meten van het gebruik

Echter hoe kunnen we nu het gebruik van deze short URL meten ten opzichte van de originele URL? Hiervoor zijn er een aantal opties:

1. Campagne parameters gebruiken

Toevoegen campagne parameters aan de originele URL welke het analyticspakket kan herkennen. Bijvoorbeeld in Google Analytics kan je via de utm_source, utm_source en de utm_campaign parameters een aparte URL maken.

Campaign URL
http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fsta.webanalisten.nl%2Fanalyse%2Ftip-optimaliseer-de-openrate-van-je-emailcampagne.html&sl=nl&tl=en&history_state0=&utm_source=webanalisten&utm_medium=link&utm_campaign=openrate

Short URL
http://tinyurl.com/d7l2yq

2. Short URL services die zelf meten

Gebruik een uitgebreidere Short URL service, eentje welke zelf inzicht geeft in het gebruik. Hierbij kan je een account aanmaken waardoor je per short URL kan zien hoeveel keer een link is aangeklikt, vaak zijn er ook nog andere statistieken (referrers, aantal Twitter posts met de short URL etc). Verder is het vaak mogelijk om meerdere short URL versies aan te maken van één URL (normaal wordt de short URL versie van een URL hergebruikt, bijvoorbeeld, wanneer vijf mensen een short URL aanmaken voor “http://www.google.com” dan wordt telkens dezelfde short URL gegenereerd) hierdoor zou je verschillende bronnen kunnen tracken.

Hieronder screenshot van de rapportage zoals beschikbaar bij Cli.gs

Screenshot statistieken sectie Cli.gs

Campaign URL
http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fsta.webanalisten.nl%2Fanalyse%2Ftip-optimali
seer-de-openrate-van-je-emailcampagne.html&sl=nl&tl=en&history_state0=

Short URL (ik gebruik cli.gs)
http://cli.gs/RM0GdB

3. Gebruik een clickin URL

Gebruik een clickin URL, een aantal web analytic producten geven de mogelijkheid om inkomende links als pageviews te tellen. Door de short URL naar de clickin URL door te sluizen, die het weer doorstuurt wordt naar de uiteindelijke URL, is zo’n keten op te bouwen. Zelf vind ik deze optie erg omslachtig, maar toch.

Originele URL:
http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fsta.webanalisten.nl%2Fanalyse%2Ftip-optimaliseer-de-openrate-van-je-emailcampagne.html&sl=nl&tl=en&history_state0=

Clickin URL (ik gebruik hierbij sitestat met een niet bestaand account)
http://nl.sitestat.com/fake/site/s?tellernaam&ns_type=clickin&ns_url=http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fsta.webanalisten.nl%2Fanalyse%2Ftip-optimaliseer-de-openrate-van-je-emailcampagne.html&sl=nl&tl=en&history_state0=

Short URL (ik gebruik bit.ly deze keer)
http://bit.ly/L65a7

Samengevat: short URL’s zijn via verschillende methodes goed te meten. zelf kies ik voor een combinatie van 1 & 2. Hierdoor heb ik binnen mijn web analytics pakket een compleet beeld, terwijl ik via de short URL’s account de verschillende URL’s makkelijk kan beheren.

Reacties (10)

Reacties zijn gesloten.