Webanalyse is in de basis: het onderzoeken van webgedrag om te ontdekken wat de kenmerken en redenen van dit gedrag zijn. Dit is vanzelfsprekend meer dan alleen rapporteren over webbezoek cijfers. Er moet worden vertaald wat de cijfers eigenlijk vertellen. Welke trends zijn er waarneembaar en waarom neemt iets toe of af? Pas op basis van deze inzichten kan er worden gestart met verbeteren. Je weet nu immers waar verbetering moet plaats vinden en wat daarbij de specifieke aandachtsgebieden moeten zijn.
Wat ik in veel organisaties zie gebeuren is dat het vertalen van data naar inzichten wordt uitgevoerd door meerdere personen. Niet zozeer dat meerdere personen werken aan 1 vertaling, maar dat elk persoon verantwoordelijk is voor een bepaald degeelte van de website. Het totale gedrag van de bezoeker wordt op dat moment door meerdere mensen vertaalt. Naast het gebrek van een algemeen logboek waar findings en best practises over (het verbeteren van) het gedrag van de bezoeker wordt bijgehouden, wordt door deze opzet niet op een ideale manier gewerkt aan: “het onderzoeken van webgedrag om te ontdekken wat de kenmerken en redenen van dit gedrag zijn”.
Ik pleit er niet voor om al het uitvoerende werk en alle kennis aan 1 persoon op te hangen, dat is veel te risicovol. Ik pleit er voor om één persoon binnen de organisatie aan te wijzen die aanschuift bij alle interpretaties, verantwoordelijk is voor het logboek en akkoord geeft op de inzichten die worden geformuleerd vanuit de rapportages. Een persoon voor webanalyse zoals de eindredacteur met stijlgids voor de content. Ik pleit dus ook niet voor een manager die het proces onder controle houdt. De manager van de afdeling webanalyse (of waar deze onder valt) kan rustig blijven zitten. Ik pleit er voor dat deze manager een eindredacteur webanalyse aanstelt.
Reacties (1)