Heb je ooit wel eens goed bekeken wat de beginpagina’s waren van de bezoekerssessie waarin een daadwerkelijke conversie plaats vond? Viel het daarbij, naast de standaard ingangen zoals de homepage en landingspagina’s vanuit zoekmachines, op dat een substantieel deel van de bezoekers binnenkwam op een pagina al halverwege de conversiefunnel, waarbij de bezoeker niet afkomstig was vanaf een andere webpagina? Dit zijn nagenoeg altijd bezoekers die een pagina hebben gebookmarkt of naar zichzelf ge-emailed om op een later moment nogmaals de pagina te bezoeken en te besluiten om tot actie over te gaan.
In sommige branches kan het aandeel van bezoekers die een pagina diep in de funnel bezoeken en binnenkwamen als type-in, oplopen tot 50%. Wanneer de aankoop niet een eenvoudige en noodzakelijke uitgave is, is de kans groot dat de bezoeker niet direct converteert, maar op een later moment terugkeert om dit alsnog te doen. Met deze kennis zul je anders kijken naar de inrichting van deze funnelpagina’s, maar nog veel belangrijker: je dient het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk te maken om de pagina waar men wil terugkeren op één of andere manier op te slaan. Hier 7 tips hoe daar mee te helpen:
- Promoot het bookmarken van de pagina waarop de bezoeker zich bevindt.
- Zorg er voor dat wanneer een pagina wordt gebookmarked, deze url ook de volgende keer weer bereikbaar is (gebruik geen sessies in de URL).
- Gebruik geen frames om het hoofddomein in beeld te houden. Bij een bookmark keert men dan terug op de hoofdpagina…
- Maak het mogelijk om de URL naar iemand toe te mailen (“tell a friend” met misbruik mogelijkheid van het verzenden naar het eigen email adres).
- Zorg er voor dat de URL niet te lang is, waardoor de kans bestaat dat in een email de URL wordt afgebroken (streven is om lager dan 80 karakters te blijven).
- Zorg voor een aparte print stylesheet, waardoor bij het printen van de pagina alles goed op het papier past.
- Gebruik leesbare URL’s. Bezoekers typen nog wel eens vanaf een blaadje iets in…
Reacties (1)