De productpagina´s zijn essentieel binnen de salesfunnel van e-commerce sites. Een bezoeker die op productpagina´s terecht komt weet vaak vrij goed wat hij zoekt. Een juiste indeling van de informatie op deze pagina´s kan dan ook het verschil maken in conversies.
Wanneer de productinformatie onduidelijk of onoverzichtelijk is weergegeven zal dit de conversie ratio niet ten goede komen. Wanneer er veel (technische) informatie over producten moet worden weergegeven op één pagina kan een tab navigatie de informatie beter inzichtelijk maken voor potentiële kopers en tot meer conversies leiden.
Voordelen van tabs
Niet alle productinformatie is even relevant voor iedere bezoeker. Wanneer iemand een nieuwe laptop wil aanschaffen is bijvoorbeeld het kennisniveau van de potentiële koper erg belangrijk. Weet hij voldoende van computers om technische specificaties uit te pluizen, of kijkt hij liever naar klantenbeoordelingen om de kwaliteit van het product in te schatten? Wanneer deze informatie onder elkaar wordt weergegeven, zonder tabs, dan kan het voor bezoekers lastig worden om de juiste informatie eenvoudig te vinden. Dit zal vervolgens ontmoedigen om tot een aankoop over te gaan.
Tabs geven e-commerce sites de mogelijkheid om de gebruiker eenvoudig aan te geven welke informatie belangrijk is en waar de verdere details gevonden kunnen worden. Staat de informatie boven de tabs, dan is het vaak extra belangrijk, omdat het altijd zichtbaar zal blijven.
Andere voordelen van tabs:
- Iedereen weet hoe tabs werken
- iedereen weet direct dat het bij tabs om navigatie gaat
- tabs zien er goed uit
- niet alle informatie hoeft direct getoond te worden, waardoor pagina´s korter worden, lange pagina´s ontmoedigen lezers alle informatie door te nemen.
Aan welke voorwaarden voldoet een goede tab navigatie?
Er zijn voldoende e-commerce websites te vinden die tab navigatie inzetten, zonder hierbij goed na te denken over de exacte toepassing. Een tab navigatie kan zomaar tegen je gaan werken wanneer er niet aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
(Wehkamp productdetails, tabs voldoen aan de 13 richtlijnen van Nielsen)
Jakob Nielsen heeft onderzoek gedaan naar de juiste toepassing van tabs op websites op basis van usability. De 13 ontwerp richtlijnen van Nielsen voor tabs zijn hier het resultaat van.
Hoe deel je de productinformatie in met tabs?
De wijze waarop informatie is gestructureerd vormt een belangrijk instrument om de overwegingen in het hoofd van de potentiële koper te sturen. Door een hoop informatie achter de tabs te plaatsen verberg je productdetails en leg je automatisch meer nadruk op de informatie die wel zichtbaar is, zodat je de aandacht kan geven aan de belangrijkste producteigenschappen die leiden tot conversies.
Productinformatie die niet in tabs geplaatst moet worden
Niet alle productinformatie kun je in tabs plaatsen. Sommige componenten zijn essentieel voor de potentiële kopers om een inschatting te maken van de meerwaarde van een product.
Het gaat hierbij om componenten die veel invloed hebben op het aankoopgedrag.
De volgende informatie plaats je boven de tabs in de introductietekst om de potentiële koper een goed beeld van het product te geven, in één oogopslag:
- Productnaam
- Belangrijkste productvoordelen/ producteigenschappen
- Prijs van het product
- Call-to-action (offerte knop of bestel knop)
- Afbeelding van het product
Bovenstaande componenten lenen zich uitstekend voor A/B tests en multivariatie testen met bijvoorbeeld de Google Website Optimizer. Ze benadrukken immers de meerwaarde van producten voor potentiële kopers.
(Bouwfonds woningaanbod, tabs voldoen aan alle voorwaarden)
Meet het gebruik van tabs voor conversie optimalisatie
Tabs geven je de mogelijkheid om te testen hoe geïnteresseerd potentiële kopers echt zijn in jouw product en of je de juiste voordelen benadrukt hebt in de introductietekst.
Door event tracking van Google Analytics toe te voegen aan kliks op tabs kun je inzicht krijgen in de wijze waarop de informatie door potentiële kopers benut wordt. Klikken ze door op specifieke tabs of hebben ze geen belangstelling in extra informatie over het product? Wanneer ze op een tab klikken, welke is het dan? Wordt er geklikt op de tab met klantenbeoordelingen, technische productspecificaties of de tab met product afbeeldingen? Wanneer er veel geklikt wordt op de tabs weet je dat deze informatie mogelijk belangrijk is voor jouw potentiële kopers. Wordt er helemaal niet geklikt op de tabs, dan kun je de introducerende tekst optimaliseren via tests, of de titel van tabs wijzigen om het gebruik van de tab te stimuleren.
Door het gebruik van tabs krijg je meer inzicht in het gebruik van de webcontent op de productpagina en geeft je de kans om de verschillende informatie onderdelen verder te optimaliseren en de conversie te verhogen. Een A/B test of multivariatie test met de Google Website Optimizer kan je hier verder mee helpen.
Conclusie
Tabs kunnen een goede oplossing zijn voor e-commerce sites met (technisch) complexe producten. Toch moet er door iedere internet marketeer een afweging gemaakt worden of tabs de productinformatie voor hun assortiment goed kan weergeven.
De afweging voor of tegen het gebruik van tabs hoef je niet in je eentje te maken. Je kunt hierbij de hulp inroepen van (potentiële) klanten. Door de inzet van tabs te testen in een multivariatie test of A/B test kom je er waarschijnlijk al snel achter of de gebruikerservaring wordt verbeterd door het gebruik van tabs.
Reacties (10)