Design for Conversion congres overview met 17 top quotes

Design for conversionAfgelopen vrijdag was Loods 6 op het KNSM eiland te Amsterdam het toneel voor Design for Conversion 2009. Dit is een terugkerend event voor zowel webdesigners als online marketeers, usability specialisten en webanalisten.

De hele dag draaide om conversie, conversieverbetering en design. De dag was zo verdeeld dat tussen de 4 keynotes verschillende cases werden behandeld van o.a. O´neill en SNS Bank, waarbij aan het einde van de dag één groep met het beste plan de winnaar was.

Karl Blanks: kruip in de huid van je bezoeker!

De eerste keynote was van Karl Blanks. Deze voormalig raketgeleerde gebruikt de wetenschap voor het verbeteren van websites. Hij heeft een systematische aanpak gecreëerd waardoor beter te achterhalen is waarom bezoekers wel of niet converteren. Dit bestaat onder meer uit een uitgebreid onderzoek en dan met name fieldresearch; kruip in de huid van je bezoeker!

Hieronder enkele quotes:

  • ´Conversieverbetering is geen niche, wat mensen denken´
  • ´Zorg voor een visuele cirkel van conversiedominantie´
  • ´Conversion is usability and persuasion´
  • ´Leer van face to face verkoop´
  • ´Bij iedere stap moet je iets onweerstaanbaars aanbieden, zodat de bezoeker weer een stapje verder gaat op de website´ (M&M kruimelpad)

Hannah Donovan: zorg voor magie

De tweede keynote was van Hannah Donovan, Head Creative van Last.fm in London. Donovan had een centraal thema in haar presentatie, namelijk: ´Why interfaces feel magical´, oftewel, wat maakt dat een interface een magisch effect op de bezoekers heeft.

Magie kan voor zowel ´good´ als ´evil´ worden gebruikt´, maar iedereen gaat natuurlijk voor het positieve effect. Wow, het werkt of wat gaaf! Donovan illustreerde dit met enkele voorbeelden van o.a. het registratieproces van Last fm en Twitter.

Enkele leerzame quotes:

  • “Positieve magie laat klanten terugkomen en zorgt voor een betere conversie´
  • ´Magical experiences zijn riskier en een ingrediënt voor bepaalde verwachtingen´
  • ´Zorg dat het gat tussen ´verwachtingen´ en ´perceptie´ klein is´
  • ´Zorg dat de ´good magic´ vroeg in je website komt´
  • ´Laat zien hoe bepaalde onderdelen werken en hou in de gaten wat gebruikers willen´
  • ´Gebruikers moet je begeleiden, maar laat ze zelf ook wat uitzoeken´

Dr. Eric Schaffer: usability is niet adhoc

Derde keynote was van Dr. Eric Schaffer. Hij is oprichter en CEO van Human Factors International. Hij ontwikkelde user interface cursussen en projecten.

Hij liet zien dat je diep (als een psycholoog) in het gedrag van je doelgroep moet duiken. Schaffers keynote was verre van passief en er was een positieve interactie met het publiek alhoewel de structuur in de ´drukke´ powerpoint soms ontbrak.

Enkele goede quotes:

  • “Usability is niet adhoc of gezond verstand´
  • ´koppen in hoofdletters kost 14% tot 20% in leessnelheid´
  • ´Een hummer maakt een mens niet gelukkig´
  • ´Welvaart is afgelopen tijd meer dan verdubbeld, terwijl het geluk van de mens hetzelfde bleef´
  • ´Merken creëren eerst angst om vervolgens met een oplossing te komen´

Paul Hughes: vorm een collectief

De afsluitende keynote was van Paul Hughes van Lava graphic studios. Het lukte Paul Hughes om de aandacht van het publiek na een lange dag tot zich te krijgen.

Hij tekende de sheets ter plekke waardoor het een extra dimensie kreeg. Na een aantal grappen over o.a. Nederlanders begon hij over de 3 dimensies van design.

  1. Form and Function;
  2. System and process;
  3. Strategy and policy, dit gedeelte van het designerproces ontbreekt vaak (zelfs bij de Ipod)!

Hughes vertelde tevens dat de meeste designers een al bestaande ontwerp pakken en die aanpassen i.p.v. iets nieuws te ontwerpen.

En een mooie afsluitende quote:
´Nederlandse designers zijn individueel niet beter dan designers in het buitenland, maar door een goed collectief te vormen zijn ze wel bekender!´

Dit verslag is niet geschreven door Eduard Blacquière, maar door zijn collega Bas Noordermeer, waarvoor veel dank!

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.