Een goede landingspagina is van groot belang voor het behalen van optimale resultaten. Op MarketingSherpa las ik een artikel over een praktijkcase van Magazines.com waarbij niet alleen gekeken werd naar de optimale landingspagina, maar ook naar de pagina die de bezoeker bezoekt ná zijn bezoek aan de landingspagina.
Wat viel hen op?
De bezoekers zochten in de zoekmachine naar ‘O magazine’ – het magazine van Oprah – en kwamen via de zoekmachine op de productpagina van dit tijdschrift (de landingspagina) waarop een abonnement werd aangeboden. Bezoekers vanuit de zoekmachine aan de landingspagina bezochten veelal na het bezoek aan de landingspagina ook de homepage. Deze bezoekers waren waarschijnlijk geïnteresseerd in het bedrijf / de website achter het aanbod.
De productpagina (landingspagina)
De test
In het artikel kan je lezen dat er verschillende zaken getest werden. Twee hiervan zal ik behandelen.
- Het effect van het tonen van het aanbod op de homepage
- Welke aanbieding op de homepage converteerde het best
Het effect van het tonen van het aanbod op de homepage
De bezoekers die na het bezoek aan de landingspagina de homepage bezochten converteerden slecht. Dit is niet gek aangezien het aanbod verdwenen was. Er werd getest of bezoekers wel converteerde wanneer ze het aanbod terugzagen op de homepage. Dit bleek het geval. Vergeleken met het overige verkeer aan de homepage converteerde de bezoekers die het actie aanbod op de landingspagina hadden gezien en vervolgens ook het actie aanbod op de homepage hadden gezien maar liefst 470% beter.
Het laten terugkeren van het aanbod waarop gezocht werd in de zoekmachine, niet alleen op de landingspagina, maar ook op de homepage loont. Het implementeren van deze functionaliteit zal wel wat vragen van het CMS dat gebruikt wordt, maar onmogelijk is het zeker niet. Zijn er al partijen die op basis van zoekgedrag + aanbod op een landingspagina de homepage (of andere pagina’s) optimaliseren en zo meer verkopen?
Welke aanbieding op de homepage converteerde het best
Naast het wel/niet tonen van de aanbieding werd er er ook gevarieerd in de aanbieding zelf (op de homepage). Hiervoor werden drie versies getest.
Control | Expiration Date | Limited Time Offer |
De derde versie – Limited Time Offer – werd als beste getest, cijfers werden er helaas niet genoemd.
Lees ook: Het volledige artikel op MarketingSherpa
Reacties (1)