Over 2 dagen exact een jaar geleden schreef ik een artikel over welke vakgerelateerde boeken aanraders zijn om te lezen in je zomervakantie. Inspiratiebron was natuurlijk een artikel van gelijke strekking op marketingfacts.nl(2008), zoals deze ook traditiegetrouw recentelijk weer verscheen(2009). Naar aanleiding van dit laatste artikel ontving ik meerder email reactie met de vraag of ik ook weer zo een lijst wilde opstellen. Bij deze weer tips over een aantal categorien. Niet alles is even nieuw, focus is kwaliteit en boeken die vorig jaar niet in het artikel zijn genoemd!
Webanalyse boeken tips
- Advanced Web Metrics with Google Analytics – Brian Clifton: bij uitstek het boek om Google Analytics echt goed onder de knie te krijgen. Nadeel voor de vakantie is wel dat je eigenlijk alles direct zou moeten uitvoeren in de praktijk!
- Always Be Testing: The Complete Guide to Google Website Optimizer – Bryan Eisenberg: Na Google Analytics, direct door met gebruiken van Google Website Optimizer. Dit boek kan ook zonder PC worden gelezen. Staat boordevol met praktijktips over en learnings uit AB en MV testen.
- Multichannel Marketing: Metrics and Methods for On and Offline Success – Akin Arikan: praktische tips over het met van marketing over de verschillende online en offline kanalen heen.
Usability boeken tips
- Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics – Thoma Tullis en Bill Albert: zelf nog niet gelezen, maar wordt mij van meerder kanten aangeraden. Een boek over het meten van usability. Ik heb er hoge verwachtingen van (deze lees ik dus in ieder geval in de zomer).
- Forms that Work: Designing Web Forms for Usability – Caroline Jarrett en Gerry Gaffney: bij alle conversies lopen via webformulieren. Hoe ontwerp je het ideale formulier? Wat zijn de juiste vragen en wat is het juiste design?
- Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design – Bill Buxton: Veel praktijkvoorbeelden over het schetsen van dynamische user experiences.
Persuasion boeken tips
- Influence: The Psychology of Persuasion – Robert B. Cialdini: een must om te lezen als je wilt begrijpen hoe je jouw website bezoekers kunt motiveren om te gaan kopen.
- Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions – Dan Ariely: Het boek om te begrijpen hoe de mens alledaagse beslissingen maakt.
- Waiting for a cat to bark – Bryan en Jeffrey Eisenberg: Het boek dat op basis van het psychologisch model van Jung de vertaling maakt van ouderwetse winkelverkoopgesprekken naar verkopen op het web.
Alle aanvullingen zijn welkom, ook op andere gebieden dan de genoemde (bij mij gaat bijvoorbeeld ook Outliers van Gladwell mee op vakantie).
Reacties (9)