Afgelopen donderdag 11 Juni heb ik met een collega interactie ontwerper van de ABN Amro de jaarlijkse CHI Nederland conferentie bezocht. Het thema was dit jaar CHANGE!
In Subject to Change – creating great products and services for an uncertain world (O´Reilly 2008), schrijft Jesse James Garret:
´The key to creating successful products and services in a rapidly changing world is not resistance to unexpected change, but the flexibility to adapt to it. That flexibility must take a number of forms: flexible design processes to adapt to new insights into user behavior, flexible development processes to adapt to new technological opportunities, and flexible decision-making processes to adapt to new competitive and market realities.´
Oftewel: Hoe kunnen mens-computer interactie en user experience design bijdragen aan positieve veranderingen voor mensen, organisaties en samenleving?
Ochtend programma
De lezingen over service design waren abstract, Marc Fonteijn van 31 Volts vergeleek service design met een autogarage, Johannes Vermeulen van Namahn was erg trots op het pas gerenoveerde gebouw waarin Namahn huist. Een heel ander verhaal was dat van Emil Kaburuan, Emil vertelde ons over zijn net opgestarte promotie onderzoek naar het faciliteren van spirituele en/of religieuze dienstverlening in Second Life waarbij hij vooral in ging op ´veldonderzoek´ in een specifieke virtuele christelijke kerk.
De lezing van Joris Leker van Valsplat over het herontwerp van de Electronic Booking Tool (EBT) van KLM ging verder in op de details. Bij het herontwerp van de EBT heeft Valsplat persona´s ontwikkeld, geweldig zou je denken. In de praktijk blijkt dat er slechts 2 persona´s waren ontwikkeld die beiden mannelijke en zakelijke klanten van KLM representeerden, jammer… Wel moet benadrukt worden dat Valsplat gedurende het gehele ontwerpproces focus groups heeft gebruikt en gebruiksonderzoeken heeft gedaan om de gemaakte ontwerpbeslissingen te valideren. Dit wordt nogal eens als last minute check ingezet wanneer het eigenlijk al te laat is om nog aanpassingen in het ontwerp te doen.
Middag programma
Van de keynote speakers heeft vooral Gilbert Cockton (Designing is at least quadricentic) veel indruk op me gemaakt (zie ook dit video interview). In plaats van uit te gaan van user centered design vertelt Cockton dat goed ontwerpen draait om 4 kwadranten en de verbanden tussen deze kwadranten. Het wat (middel), wie (begunstigde), waarom (doel) en if (evaluatie) zijn de 4 kwadranten (afbeelding hieronder).
De 4 kwadranten: het wat (middel), wie (begunstigde), waarom (doel) en if (evaluatie)
De spotlight spreker Hiroshi Ishiguro heeft in zijn leven zowel zijn dochter, vrouw als zichzelf in robot-vorm gegoten. Allereerst maakte Ishiguro een android van zijn dochter. Al bij de eerste ontmoeting tussen dochter en android leidde dit tot tranen met tuiten, als gevolg van de ´uncanny valley´ . Ook van zijn vrouw bouwde Ishiguro een android, deze was beter gelukt al bleef de ´uncanny valley´ Ishiguro tot last. Uiteindelijke bouwde Ishiguro een Geminoid naar zijn eigen evenbeeld waarbij hij ingebouwde intelligentie combineert met een moderator op afstand. De geminoid is bijna niet meer van Ishiguro te onderscheiden.
Dit verslag is geschreven door Willemijn Prins, interactie ontwerpster bij ABN AMRO
Reacties (2)