Gerben Bouwhuis Twitterde over de multi variatie test van YouTube.
De aanleiding voor mij om er een artikel over te schrijven.
Doel van de test
Het doel van de test was om meer aanmeldingen te krijgen. Dus: meer mensen die een account aanmaken en inloggen.
Wat werd er getest?
De onderstaande secties werden getest.
Sectie 1: De variaties voor de aanmeldknop
Huidig: Normale manier van schrijven (Sign Up)
Variant: Alles in hoofdletters (SIGN UP)
Sectie 2: Extra tekst om nadruk te leggen op de aanmeldknop
Sectie 3: verschillende ‘banners’
Bedenk jouw winnaar – scroll niet verder
De vraag bij dit soort testen is: welke variaties werken het best? Ik vind het altijd leuk om zelf te beredeneren waarom een bepaalde versie beter zou werken dan een ander. En uiteindelijk per sectie de winnaar te bepalen. Doe je mee? Bekijk dan goed de variaties en kies de best werkende variaties. Onthoud deze, en scroll naar beneden voor het antwoord.
Winnaar!
Sectie 1: de originele aanmeldknop (Sign Up).
Sectie 2: de rode knop met de ‘Sign up’ tekst.
Sectie 3: de witte banner met de tekst ‘Don’t Just Watch, Participate’
Helaas stonden er in het artikel van YouTube geen cijfers over ‘hoeveel’ beter de ene variatie presteerde boven de ander. Dit zou de analyse van de variaties iets vergemakkelijken. Waarom wint de witte banner bijvoorbeeld? Dit is voor mij een vraag die ik zelf niet beantwoord krijg. Mijn idee was dat de gele achtergrond meer actie gericht was (in de layout van YouTube) en daarom beter zou scoren. De rode knop met ‘Sign Up’ is beter te verklaren. Rood krijgt aandacht en de vorm focust je op de ‘Sign Up’ knop. De tekst is lastiger, hier zou ik ook graag de cijfers van hebben gezien.
Welke uitkomst(en) vind jij logisch / minder logisch en waarom?
Reacties (12)