Iedereen heeft te maken met bezoekers die hun winkelwagentje achterlaten zonder de koop af te sluiten. Voor marketeers en bedrijven is dit een grote bron van frustratie. Je bent zo dichtbij een sale, nog maar een paar klikken, maar ze beslissen op het laatste moment om toch weg te klikken. Hoe kan dat? Is het iets op de pagina van je winkelwagentje? invespBlog deelt 4 tips om ‘shopping cart abandonment’ te verminderen.
1. Gebruik afbeeldingen, korte omschrijvingen en links voor de items
Iedereen wil er zeker van zijn dat het product dat ze in het winkelwagentje hebben gestopt de juiste is voordat ze afrekenen. Alleen de titel van het product tonen zal de klant niet genoeg informatie geven. Voeg afbeeldingen en korte omschrijvingen toe, alsook eventuele details. Als je niet de kleur of de maat vermeldt, dan kan er onduidelijkheid zijn of de klant wel het juiste product heeft aangeklikt. Linken naar de productpagina kan ook helpen.
Het vermelden van de voorraad kan ook een impact hebben op de conversie en zal een gevoel van urgentie creëren om de bestelling af te ronden.
2. Wees je bewust van concurrerende en onduidelijke calls-to-action
Een van de grootste problemen in winkelwagen-pagina’s is de onduidelijke call-to-action en concurrerend CTAs naast de hoofd-call.
Hierboven zie je een goed voorbeeld waar de hoofd CTA duidelijk op zichzelf staat in kleur.
AED.com laat zien hoe het niet moet, met teveel gelijksoortige CTA’s in het winkelwagentje die gebruikers verwarren. De ‘Proceed Checkout’ call-to-action zou een onderscheidende kleur moeten hebben.
In het bovenstaande voorbeeld is de tekst niet duidelijk en zijn er 4 concurrerende CTAs op de winkelwagen-pagina.
3. Toon de beste aanbiedingen die gebruikers gretig maken
Als iemand vraagt om één advies wat betreft conversie percentage optimalisatie, dan zou het zijn om je beste aanbod, dat consumenten gretig maakt om te kopen, op de winkelwagen-pagina. Dit lijkt simpel, maar veel organisaties doen het toch verkeerd. We moeten voordelen verkopen, niet functies. Mensen kijken altijd voor aanbiedingen die ze geld kan besparen.
Hier zijn een paar voorbeelden van aanbiedingen op een winkelwagen-pagina:
Hierboven zien klanten duidelijk een fantastisch aanbod: gratis verzending!
Bovenstaande boodschap zorgde voor meer conversie.
Hierboven zie je boodschap met de kortingsprijs, gratis productaanbiedingen en gratis verzending net onder het gebied waar de bezoeker de meeste aandacht aan besteedt.
Maar je kan het ook verkeerd doen. Aed.com promoot gratis verzendkosten op hun homepage, maar dit is niet terug te vinden in de winkelwagen.
4. Maak het makkelijk om te wijzigen
Zonder de optie om bijvoorbeeld aantallen te wijzigen, zal je bezoeker gefrustreerd raken als hij 10 items wilt bestellen, en vervolgens helemaal opnieuw moet beginnen omdat het er toch 9 worden.
De oplossing is om het makkelijk te maken om te wijzigen (en duidelijk voor klanten). Dit kan ook leiden tot een grotere aankoop, of er toe leiden dat je klant terugkomt omdat je website zo makkelijk was om iets te kopen.
Conclusie
Uiteindelijk draait het allemaal om conversie. Hoeveel je een klant ook paait, als hij een vol winkelwagentje laat staan is het allemaal voor niks geweest. Hebben jullie nog handige tips?