In één van de parallelsessies op het Webanalytics Congres houden Jan de Vries en Jeroen Sijbom hun presentatie. Tussen de regels door ‘lanceren’ ze ook nog even hun tool: WiQhit. De naam vertelt me niet wat het is, daarom in één van de pauzes een paar vragen voor Jan en Jeroen.
WiQhit dus, bijzondere naam. Waar komt die naam vandaan?
“We wilden of een fantasienaam of een naam die iets zegt over de tool. We waren gestart met namen die iets over de tool zeiden. Dan moet je denken aan Liquid of Webprofiler. Maar dat was het allemaal niet. Toen gingen we over op de meer fantasienamen, met in ons achterhoofd; dat laden van die naam, dat komt later wel. Dus gingen we, heel kort gezegd, van Liquid naar Wicked naar Wiqhit: wat toegankelijk en cool klinkt. En, ook een groot voordeel: de domeinnaam was vrij! Die dus direct gepakt, en het design was gelijk goed. Beetje speels, niet te complex, toegankelijk en cool. De K wordt Q, en zo wordt het weer nét wat anders. We hadden direct de goede vibe te pakken en de energie was goed. Dus WiQhit! We gaan het doen!”
Genoeg over de naam. Wat is het eigenlijk?
“Zie het zo: Je bent bakker en je weet alles van je klant en je kan relevant(er) met iemand communiceren. Dit gebeurt online niet of weinig. WhiQhit maakt het mogelijk dat iedereen dit kan gaan doen.
De complexiteit van de data, waarmee de tool werkt, die zie je niet terug in de tool. Het gaat erom hoe je de data gaat gebruiken. Je kunt de interface vergelijken met die van Visual Website Optimizer; het is makkelijk in gebruik, begrijpbaar en tóch kan je er complexe dingen mee.
Wij bieden een set van data aan waarmee je kunt gaan spelen; die noemen we behaviors. Je kunt overigens ook je eigen behaviors aanmaken. Zie het als de standaardset van Google Analytics (bijvoorbeeld de advanced segments) je hebt er een paar standaard en je kunt er extra aanmaken.
We sluiten een gedeelte van de bezoekers automatisch uit van de personalisatie zodat je die als controlegroep mee kan nemen. Dit is niet uit te zetten omdat wij geloven dat je moet kunnen aantonen of iets werkt of niet en hiervoor is die controlegroep een must.”
Maar kan dit niet allemaal al? Of met andere woorden; wat biedt jullie tool als voordeel?
“Het klopt dat het al kan, met BTBuckets, Blueconic of Celebrus. Wij onderscheiden ons omdat we het gemakkelijker, toegankelijker en betaalbaarder maken voor iedereen. Daarnaast is de kracht van de tool dat er (bijna) geen IT-er aan te pas hoeft te komen. Je plaatst één tag en daarna kan je aan de slag zonder tussenkomst van IT.
Een ander verschil met andere tools is dat wij zelf vanuit de business komen en de tool ook vanuit dat oogpunt gebouwd hebben. Andere tools worden nog wel eens ontwikkeld vanuit de techniek, wat je ook terugziet in de tool. Die zijn dan minder toegankelijk omdat je er meer technische kennis voor nodig hebt om ze te gebruiken.
Het gebruik gaat eigenlijk in grofweg 3 stappen:
- Groepen aanmaken (segmentatie, de profielen)
- Het maken van de content voor de groepen
- Het live zetten en monitoren van de personalisatie
WiQhit zit nu in de BETA fase waarbij we nu bedrijven zoeken die de tool op korte termijn willen gaan testen. Via de website kunnen mensen zich aanmelden. In de zomer 2013 gaan we de tool beschikbaar stellen voor iedereen.
Wil jij graag meedenken in de laatste ontwikkelingen van de tool? Dan kun jij je nu alvast aanmelden voor een gratis bèta versie en kun je nog een invloed uitoefenen op het eindresultaat!”
Vanaf dat moment gaat ons gesprek niet meer over de kracht van de tool, maar over de vraag of de tool uiteindelijk ook het content management systeem zal vervangen, aangezien je eigenlijk met dit soort tools een ‘schil’ over het content management systeem legt en de content niet meer uit het content management systeem komt, maar uit WiQhit.
Een interessante vraag, goed voor een discussie aan de bar, of voor hier in de comments 🙂
Reacties (3)