Webanalyse wordt vaak direct in één adem genoemd met (conversie) optimalisatie. Prachtig natuurlijk: wie wil de wereld nou niet verbeteren? Optimalisatie begint bij het onderkennen van een ‘probleem’, ‘situatie’ of ‘pagina’ die/dat geoptimaliseerd kan worden. Wat ik me afvraag: hoe kom je tot dát punt? Hoe besluit je wat je gaat aanpakken? Is dat een onderbuikgevoel? Een besluit van een collega? Komt dat voort uit een analyse? Of heb je aparte dashboards om dit te bepalen?
Alert Dashboard
Sinds enige tijd ben ik bezig met een zogenaamd alert dashboard. Het enige doel van dit dashboard is om de huidige status van de website en de processen op de website te monitoren en alarm te slaan wanneer dat nodig is. Zaken die in een alert dashboard gemeten kunnen worden:
- Vertoonde 404 pagina’s + de getoonde pagina vóór de vertoonde 404
- Vertoonde foutmeldingen + pagina / formulier
- Uitvalpercentages binnen formulieren (per stap)
- Laadtijd per pagina
- Conversiepercentage per service / product formulier
Custom Reportlets
Omniture SiteCatalyst gebruik ik voor de bouw van dit dashboard. Hier loop ik alleen tegen enkele beperkingen aan. In het dashboard wil ik door middel van meters en tellers (zogenaamde custom reportlets) tonen wat de huidige status is van de site, helaas is het in SiteCatalyst alleen mogelijk om deze meters te bouwen op geaggregeerd niveau. Dat wil zeggen: alleen op basis van totalen (totaal aantal pageviews, visits, aanvragen, etc). Hierdoor is het niet mogelijk om specifieke meters te bouwen voor specifieke onderdelen van je site, zoals aanvragen van product X, bezoekers aan sectie Y, etc. Dit zijn juist de gegevens die je wilt zien.
Alerts
Daarnaast heeft SiteCatalyst ook een échte alertfunctie. Met deze functie kan je jezelf laten mailen / sms’en als een bepaalde waarde boven of onder een bepaald punt komt. Deze alerts kan je iets specifieker instellen dan de custom reportlets. Zo is het mogelijk om een alert te zetten op een aantal aanvragen van product X of bezoekers aan sectie Y, maar helaas is het niet mogelijk om je eigen calculated metrics (je eigen waardes, berekend op basis van standaard waardes) hierin op te nemen. Een alert op basis van conversiepercentage (wat een calculated metric is) is hierdoor niet te maken, helaas. Ook zou je alerts niet willen instellen op basis van vaste waarden, maar op basis van dezelfde metrics van de vorige periode, zo wil je alerts in het weekend alleen vergelijken met vorige weekenden en niet met gegevens uit de weken. Echt intelligente alerting is helaas nog niet mogelijk.
Proactief
Dit gele bord is ideaal. Het voorkomt dat je keihard onderuit gaat (of in ieder geval: dat je beter oplet). Analytics wordt vaak reactief gebruikt, dat wil zeggen: je merkt pas iets, als het al verkeerd is gegaan. Het mooist zou zijn wanneer je proactief in kunt springen op veranderingen. Dat je door middel van forecasting een verwachting kan afgeven, waardoor je eerder fouten kunt signaleren. Binnen SiteCatalyst zit wel een soort forecasting, maar nog te beperkt. Hierdoor is in mijn ogen SiteCatalyst nog een te reactief pakket, terwijl je proactiviteit zou mogen verwachten.
Wat is jullie ervaring met alerting? Mis ik functionaliteiten binnen SiteCatalyst of Google Analytics? Welke mogelijkheden heb je nog naast het gebruik van de analytics tools?
Reacties (8)