Een vaak onderbelicht specialisme binnen de web analytics, is de game analytics. Gezien de commerciële successen van game developers als Zynga, Wooga, Big Point en Spil games worden de game analytics ook steeds belangrijker. Daarom een korte introductie.
Een overvloed aan data
Game analytics gaat over het analyseren en optimaliseren van gebruikers activiteiten binnen een video game over de levensduur van een gebruiker. Hierbij spelen de volgende factoren een belangrijke rol:
- Game design: is het spel leuk om te spelen en weten de spelers hun weg te vinden binnen het spel?
- Game balance: werkt de interne economie van de game en worden de spelers uitgedaagd?
- Monetization: hoe snel en gemakkelijk geeft een speler geld uit in de game, en hoe is hun uitgavepatroon op de langere termijn?
- Viraliteit en retentie: nodigt de speler via het spel zijn vrienden uit, en komen ze ook terug?
- Marketing: wat is de ROI van de verschillende marketing methodes?
- Life cycle: een game hoeft niet persé een begin en een einde te hebben. Hoe lang kan je de speler geïnteresseerd houden in het spel?
Een beetje speler die 1 minuut in een sociale simulatie game zoals Farmville zit te spelen, kan met gemak al 150 relevante data-punten generen. Hij klikt op een koe om haar te melken, de koe wordt hongerig, de speler raakt energie kwijt, koopt energie, levelt up, een vriend bezoekt zijn boerderij, hij zaait mais, oogst appels, en krijgt een achievement.
Er is dus snel een flinke data overload richting de game analisten, en multi-variant en cohort analyses moeten vaak uitkomst bieden om iets zinnigs te kunnen zeggen.
Tools voor game analytics
Qua tools zijn er de volgende opties voor game analytics:
- Je kunt de van de traditionele web analytics tools gebruik maken, zoals Google Analytics en Omniture. Hierbij maak je ofwel virtuele pageviews of events aan. Je loopt bij deze tools wel snel tegen beperkingen aan, qua het aantal en het type data-punten, en qua rapportage mogelijkheden.
- Je kunt kiezen voor game analytic tools, zoals honeytracks.com, gamesanalytics.com, playtomic.com, kontagent.com of sogamo.com.
- Je kunt kiezen voor in-house, big data-oplossingen gebaseerd op storm, vertica en hadoop. Dit is vooral interessant, dan niet essentieel, voor grote jongens zoals Zynga (zie ook de Zynga Analytics presentatie).
Kortom een specialisme met uitdagingen!
PS: voor een achtergrond artikel dat echt de diepte in duikt, raad ik iedereen die geïnteresseerd is aan om de Game Dataming Intro (PDF) te lezen.
Reacties (5)