Eerder deze week was ik op zoek naar de reden van Amazon om de beroemde tabnavigatie in te ruilen voor een linkernavigatie. In mijn zoektocht stuitte ik via een presentatie van Jared Spool op de 4 designtreasures van Amazon welke ik ben gaan uitwerken voor webanalisten.nl. In deel 1 besprak ik “Engage through content – content strategy” en in deel 2 “Don´t fear new ideas” en “Eliminate Tooltime While Delivering Confidence”. Vandaag het derde en laatste deel.
Treasure 4: Never forget the business
Eén van de meest opzienbarende onthullingen was de businesscase van Amazon.
De Apple I-pod Nano kun je kopen bij Apple voor $149 dollar, bij Best Buy en bij Target kun je deze kopen voor dezelfde prijs. Amazon biedt de Apple I-pod Nano echter aan voor $133! Hoe kan Amazon goedkoper zijn dan Apple?
De omzetsnelheid veel hoger is dan bij concurrenten. Amazon verkoopt zijn producten binnen al binnen 20 dagen en hoeft pas na 45 dagen haar leveranciers te betalen (klant betaald gemiddeld binnen 5 dagen).
Hierdoor kan Amazon rente trekken over een periode van 20 dagen over het bedrag van het product. Dit geldt wordt geïnvesteerd in aanbiedingen en bijvoorbeeld gratis bestelkosten.
Dus wanneer iemand zegt dat je hetzelfde zou moeten doen als Amazon dan kun jij pareren met:
Goed plan maar dan moeten we ook:
- Verschrikkelijk veel bezoekers hebben.
- Onze bezoekers engagen met geweldige content
- We moeten dan niet bang zijn voor het uitproberen van nieuwe ideeen. Risico mijdende ondernemingen produceren ´crap´, in de woorden van Jared.
- We moeten tooltime elimineren en goaltime verbeteren.
- En we moeten een duidelijk businessmodel hebben.
Het blijkt dus toch niet zo gemakkelijk te zijn om Amazon te kopiëren…….
Van tabjes naar linkernavigatie
Een interessant punt dat Jared maakt is dat bezoekers geen compleet redesign van een website willen, dat willen alleen de eigenaren van de website. Een goed voorbeeld hiervan is Facebook waarbij diverse aanpassingen leidden tot massale protesten.
Amazon wijzigt de website steeds geleidelijk zodat bezoekers hier langzaam aan kunnen wennen. Gedetailleerd legt Jared uit hoe Amazon dit heeft aangepakt om de ongemakken voor de bezoeker tot een minimum te beperken. Onder andere door alle wijzigingen heel geleidelijk door te voeren.
- Fase 1: Bezoekers zonder cookie – 5000 per dag
- Fase 2: Bezoekers zonder cookie – 1 uit 5
- Fase 3: Bezoekers met cookie – 5000 per dag
- Fase 4: Bezoekers met cookie – 1 uit 5
- Fase 5: Iedereen
Tijdens elke fase werd geanalyseerd hoe de testgroep zicht gedroeg ten opzichte van de rest. Dit hele proces duurde uiteindelijk 12 weken.
De belangrijkste vraag echter……..waarom heeft Amazon de navigatie veranderd van tab-navigatie naar linker-navigatie kan ik helaas nog steeds niet beantwoorden…….
Designtreasures Amazon (deel 1): content strategy
Designtreasures Amazon (deel 2): new ideas & tooltime
Reacties (5)