Dynamicsche remarketing, als je er nog niet bekend mee bent, lijkt eigenlijk heel veel op traditionele remarketing; het geeft je de mogelijkheid om weer in contact te komen met gebruikers die producten op je website hebben bekeken. Dynamische remarketing verschilt vooral in de schaalbaarheid. Adverteerders kunnen snel en gemakkelijk honderden, als niet duizenden, producten promoten.
Dynamische remarketing is niet nieuw. Het is niet de toekomst. Het gebeurt nu en het een marketingtool die je niet over het hoofd moet zien. Daarom schreef Stephen Kapusta voor Luna Metrics dit artikel om je te helpen aan de slag te gaan met dynamische remarketing.
Aan de slag
Dynamische remarketing is afhankelijk van drie verschillende onderdelen die samenwerken – een feed van producten of diensten, een tag met aangepaste parameters, en een correct ingestelde Google AdWords campagne.
Product- of dienstenfeed
Je moet een up-to-date lijst bijhouden van al je producten of diensten, met alle bijbehorende productdetails. Deze feed bevat alle informatie over je producten, zoals de naam, de kostprijs, productomschrijvingen, unieke product IDs, productcategoriën en de lijst gaat maar verder en kan op vele verschillende manieren aangepast worden. Deze datafeed geeft het AdWords system de correcte informatie om een advertentie mee op te bouwen.
Binnen Ecommerce gebruik je Google Merchant Center om je feed te onderhouden. Als je in een andere bedrijfstak werkbaar bent, zoals Onderwijs, Reizen, Hotels, Vacatures of iets anders, kan je business data creëren en naar de gedeelde database van Google AdWords uploaden.
Tag met aangepaste parameters
Net als in traditionele remarketing moet je op alle pagina’s van je website een tag plaatsen. Met dynamische remarketing moet die tag aangepaste parameters bevatten die helpen om te identificeren welke producten of diensten een gebruik bekeken heeft terwijl hij je website bekijkt. Zowel de Google AdWords remarketing tag en de Google Analytics tag kunnen ingesteld worden om deze dynamischen attributen bij te houden en op te slaan.
Amanda Schroeder schreef een handig artikelen over hoe je Google Tag Manager kunt gebruiken om je Google AdWords aan te passen.
Als je er in geïnteresseerd bent om Google Analytics te gebruiken om deze parameters te definiëren, maak dan aangepaste dimensies aan en update je dynamische attributen in de beheerdersconsole. Afhankelijk van je bedrijfstak, kan je gebruik maken van verschillenden attributen om de best passende oplossing voor jouw situatie te kiezen. Een gelinkte AdWords account zal dan deze informatie kunnen ophalen wanneer Google de browser van een bezoeker moet identificeren.
Campagne configuratie en dynamische advertenties
De productfeed en de aangepaste parameters komen uiteindelijk samen in Google AdWords door een juiste campagne configuratie. Als een eerste stap moet je er zeker van zijn dat de campagne ingesteld is met een opt in voor dynamische advertenties voor jouw specifieke type feed. Vink het hokje aan en selecteer het correcte feed type uit het menu.
Gebruik als laatste de Google AdWords Ad Gallery om dynamic afbeeldingsadvertenties of dynamische tekstadvertenties te maken door een van de templates te kiezen uit de beschikbare opties. AdWords zal jouw website scannen en automatisch logos en kleuren kiezen die bij jouw merk passen.
Wanneer je deze drie elementen eenmaal ingesteld hebt kan je zonder problemen aan de slag met dynamische remarketing.