Aankondiging grote verandering in Google AdWords: ‘enhanced campaigns’

Gisteren werd bekend gemaakt dat Google de komende weken ‘enhanced campaigns’ uit gaat rollen. Met deze ‘enhanced campaigns’ wordt het eenvoudiger om campagnes te managen over verschillende apparaten.

De tijd dat klanten alleen de desktop gebruikte om zich te oriënteren en daadwerkelijk online te kopen hebben we allang achter ons gelaten. Daarom wordt het steeds belangrijker om op verschillende apparaten en op verschillende tijdstippen zichtbaar te zijn. Dit betekent: AdWords campagnes kopiëren en targetten op verschillende apparaten zodat je deze los van elkaar kunt optimaliseren.  Bij een klein AdWords account is dit nog niet zo’n groot probleem maar wanneer je aan wat grotere campagnes werkt krijg je een wirwar aan campagnes.

Met deze ‘enhanced campaigns’ is dit niet meer nodig. Adverteerders kunnen verschillende biedingen en advertenties vertonen aan bezoekers die via verschillende apparaten zoeken, op verschillende tijdstippen en locaties. Dit allemaal binnen dezelfde campagne.

Bij deze een voorbeeld vanaf het AdWords blog:

A breakfast cafe wants to reach people nearby searching for [coffee] or [breakfast] on a smartphone. Using bid adjustments, with three simple entries, they can bid 25% higher for people searching a half-mile away, 20% lower for searches after 11am, and 50% higher for searches on smartphones. These bid adjustments can apply to all ads and all keywords in one single campaign.

En hoe gaat het eruit zien?

Hieronder zie je twee printscreens hoe de nieuwe opties eruit komen te zien onder het Instellingen (settings) tabblad.

 

Met deze wijzigingen wordt het een stuk makkelijker om actiever en gerichter te adverteren op mobile. Ongeveer 4-5% van de kleine adverteerders adverteren op dit moment op mobiel. Voor deze adverteerders wordt het een stuk gemakkelijker en aantrekkelijker om uit mobiel een hogere ROI te halen, aldus Larry Kim van WordStream.

Wat gaat er precies veranderen met enhanced campaigns?

  • Campagne en budget management: je kunt je biedingen aanpassen per apparaat, locatie of tijdstippen binnen één campagne.
  • Verschillende advertentieteksten gebaseerd op waar, wanneer en hoe er wordt gezocht.
  • Nieuwe Conversie types waarmee  de click-to-call conversies en app downloads worden toegevoegd aan de AdWords rapportages.

Of deze veranderingen ook echt handig zijn en leiden tot overzichtelijke campagnemanagement moet nog blijken. In mijn optiek zullen de campagnes minder overzichtelijk worden wanneer je met zo veel verschillende biedingen binnen één campagne werkt. Hoe kan je deze campagnes goed rapporteren en ga je deze aanpassingen gestructureerd bijhouden? En wat als je binnen de campagne niet meer op mobiel wil adverteren? Een Google vertegenwoordiger zei hierover het volgende:

If someone doesn’t want to run on mobile, then they can decrease their mobile bid adjustment by -100%, which will effectively mean their ads don’t show up on mobile. So yes, all the bid adjustments can go up or down. If they value mobile more than desktop/tablet then they can set a lower base bid and then crank up the mobile bid adjustment by +300%.

Deze nieuwe campagne instellingen worden de komende weken uitgerold. Halverwege 2013 moeten de instellingen voor elke campagne beschikbaar zijn. Ik ben heel erg benieuwd naar deze nieuwe functie, maar ik heb er ook weer mijn vraagtekens bij. Het is in ieder geval een mooie stap in de richting, bekijk ook het marketingfilmpje van Google!

Wat vinden jullie van deze nieuwe optie en waar liggen de kansen en waar de bedreigingen?

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.