In mijn vorige artikel: Learnings bij het testen van een landingspagina gaf ik al aan dat het goed is om vooraf je A/B test in te plannen. Hierbij is het handig om inzicht te hebben in de mogelijke duur van de test. Wanneer iemand aan je vraagt hoe lang de test zal gaan lopen is het vaak lastig om hier een antwoord op te geven. Nu zijn er op het web een aantal handige instrumenten die jou voorzien van informatie over de duur en significantie van je test.
Duur van de test
Met de spreadsheet van VWO (Visual Website Optimizer) kun je uitrekenen hoe lang de test mogelijk gaat duren. Je weet hiermee gelijk hoe lang je A/B test actief zal zijn op de website. Je moet vooraf wel de volgende gegevens paraat hebben:
- Conversie ratio van de control variant
- Wat je verwacht dat de nieuwe variant aan verbetering opbrengt
- Hoeveel variaties je hebt bedacht
- Gemiddelde dagelijkse traffic op de pagina
Google kent ook een calculator die je kan helpen en werkt op een vergelijkbare manier. Deze vind je hier.
Significantie test
Als de test eenmaal loopt wil je natuurlijk weten hoe de resultaten zijn. Zijn deze betrouwbaar genoeg om de winnende variant te implementeren.
Hiervoor is een handige spreadsheet van VWO om te gaan gebruiken. Je geeft hierin de resultaten van de test weer en deze rekent voor jou uit of de resultaten significant zijn. Deze kun je gebruiken mocht de test-tool die jij gebruikt zelf geen toets uitvoeren.
Veel plezier bij het plannen en het uitvoeren van jouw A/B testen.
Reacties (6)