Niemand raakt graag verdwaalt in een donker steegje in een vreemde stad, dus je wilt de bezoekers van je website ook niet het idee geven dat ze in een donkere steeg van het internet beland zijn. Dit is zeker het geval als het gaat om websites van kleinere ondernemingen, waar bezoekers hun gastheer nog niet kennen.
Merkvertrouwen is essentieel als je de bezoekers van je website in klanten wilt converteren, maar hoe wek je dit vertrouwen als je geen Apple of Coca-Cola heet? MarketingProfs deelt acht waardevolle tips die niet alleen het vertrouwen van bezoekers in je website zullen verhogen, maar ook voor betere conversies zorgen, wat je uiteindelijk natuurlijk in je kwartaalcijfers terug zult zien.
1. Laat zien wie er over je praat
Is je site genoemd door andere merken met aanzien, of is er over je geschreven in de pers? Als de bezoekers van je site zien dat je genoemd bent door merken die zij al wel kennen en vertrouwen, zullen ze door deze connectie jou ook eerder vertrouwen. Denk er over om een sectie ‘In de pers’ aan je website toe te voegen, waar je deze aandacht voor je merk deelt. Zorg er wel voor dat dit betrouwbare merken of websites zijn, want associatie met een onbetrouwbare bron komt ook slecht over op jouw imago.
2. Sluit je aan bij een keurmerk
Keurmerken zijn een snelle, simpele manier voor bezoekers om snel een bevestiging te krijgen dat ze goed zitten. Deze icoontjes hoeven niet groot in de schijnwerper te staan, maar als je ze bijvoorbeeld links- of rechtsonder je site design zet, kunnen bezoekers ze snel vinden. Een bijkomend voordeel is dat sommige keurmerken ook teruglinken, wat weer goed is voor je zoekmachine-optimalisatie.
Er zijn verschillende keurmerken beschikbaar voor bijna alle sectoren. Zo heb je het Webshop Keurmerk, het CBF keurmerk voor goede doelen, en als je in de financiële sector werkt kan je bijvoorbeeld denken aan het Keurmerk Financiële Dienstverlening of het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.
Als je een website hebt voor Amerikaanse klanten, kan je bijvoorbeeld ook overwegen om je in te schrijven bij het Better Business Bureau (BBB), waarmee je aangeeft dat je een betrouwbare en ervaren onderneming bent.
3. Toon foto’s van je medewerkers
Niets straalt meer vertrouwen uit dan foto’s van jezelf en je belangrijkste medewerkers op je website? Waarom? Klanten weten dat mensen die zich met bedenkelijke zaken bezig houden meestal niet willen weten dat hordes boze klanten weten wie ze zijn en hoe ze er uit zien. Je klanten kunnen zelfs een persoonlijke binding ontwikkelen met je merk omdat je merk een gezicht heeft, iets wat niet vaak voorkomt, maar wel erg waardevol is.
De ‘Over Ons’ pagina op je website of de ‘Bedrijf’-pagina is een goede plek om een korte biografie en foto’s van de medewerkers te plaatsen. Zorg er echter wel voor dat de foto’s wel een beetje representatief zijn, of je zult juist het tegenovergestelde effect bereiken.
4. Voeg klantervaringen toe
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, maar de woorden van je tevreden klanten zeggen toch heel veel. Klantervaringen zijn enorm krachtig in het opbouwen van vertrouwen in je merk, zeker als mensen nog geen ervaring hebben met je merk. Veel mensen zoeken naar reviews over een product, dienst of restaurant voordat ze een aankoop doen en sites die dat aanbieden worden daarom vaak erg gewaardeerd.
De ervaringen van tevreden bezoekers is een goed uitgangspunt en hoewel geschreven ervaringen een goede manier zijn om te beginnen, zijn vooral video-commentaren heel erg waardevol, omdat mensen weten dat deze het meest lastige te vervalsen zijn.
Let op: Hoewel het delen van klantervaringen een goede indruk kan achterlaten, zijn er wel enkele valkuilen waar je voor op moet passen. Zorg dat je klantenvaringen een evenwichtig beeld schetsen of het zal erg gemaakt overkomen en het vertrouwen van een bezoeker zal juist afnemen. Online Dialogue-collega Maurice Beerthuyzen heeft daar recent nog een interessant artikel over geschreven: De mogelijkheden en valkuilen van ratings en reviews.
5. Zorg dat je website veilig is
Als je online producten verkoop, is het beveiligen van de gegevens van je klanten een absolute must. Er zijn verschillende diensten, zoals Symantec Safe Site, die je website scannen om er zeker van te zijn dat er geen malware op je servers staat; ze laten vervolgens ook aan de bezoeker weten dat de identiteit van de eigenaar van de site geverifieerd is. Er zijn verschillende bedrijven die deze dienst aanbieden, en van allemaal krijg je een knop die je aan je website toe kunt voegen. Dit geeft ook een signaal af aan de klant dat je hun informatie waardevol vindt en beveiligd, een belangrijke factor in het opbouwen van merkvertrouwen.
6. Voeg social media icons toe
Hoewel social media vooral een goed medium is om nieuwe informatie of producten van je merk te delen, biedt het ook goede mogelijkheden om merkvertrouwen op te bouwen. Als je site redelijk wat sociale interactie heeft, denk er dan eens over na om ‘share icons’ op je site te plaatsen, die tonen hoeveel mensen je content geliked of gedeeld hebben. Als mensen zien dat tientallen of honderden mensen je product of pagina leuk vinden, is het waarschijnlijker dat ze zich veilig voelen als onderdeel van een grotere groep en zullen ze het aanbod van je merk eerder accepteren.
Let er ook hier, net als bij de klantervaringen, wel op dat je niet vals speelt. Het beruchte kopen van volgers heeft juist een averechts effect op het vertrouwen van klanten. Door juist het aantal likes per aanbod te delen, in plaats van totale aantallen, zal het meer vertrouwd overkomen.
7. Toon duidelijk je telefoonnummer
Een van de grootste uitdagingen voor een online onderneming is om bezoekers te overtuigen dat achter die online website, een echt bedrijf zit, met echte mensen. Nieuwe online ondernemingen, die vaak nog niet zoveel medewerkers hebben, proberen vaak op subtiele wijze bezoekers te ontmoedigen om op een arbeids-intensieve manier, zoals via telefoon, contact met ze op te nemen, door bijvoorbeeld het telefoonnummer een beetje weg te stoppen.
Maar als het je zaken goed doet als potentiële klanten je kunnen bellen, stop je contactinformatie dan niet weg; toon het duidelijk op je website op een makkelijk te vinden plek, zoals bijvoorbeeld de rechterbovenkant van de header. Zo geef je klanten ook het vertrouwen dat als ze een vraag hebben over een product, of problemen, dat echte mensen klaar staan om ze te helpen. Zo krijg je een boel nieuwe klanten en bouw je tegelijk veel vertrouwen op.
8. Heb een privacybeleid
Net als je dat je je telefoonnummer duidelijk vindbaar op je website wilt hebben staan, zo zou je moeten overwegen om een privacybeleid op te stellen en deze in de footer van je website te plaatsen. Privacy is erg belangrijk voor mensen, dus als je duidelijk maakt hoe jouw merk met hun privacygevoelige gegevens omgaat, wekt dat veel vertrouwen.
Reacties (1)