Gisteravond werd bekend dat softwarebouwer Adobe de nieuwe eigenaar is van web analytics marktleider Omniture. De deal komt voor de web analytics gemeenschap als een volslagen verassing. De afgelopen uren wemelt het op Twitter en in de blogosfeer van berichten over het onbegrip. Experts als Eric Peteron zien de synergie niet en snappen niet wat Adobe kan met de nieuwe aanwinst.
In het persbericht stond onderstaand plaatje.
Hierin is duidelijk te zien dat Adobe verwacht met deze deal de loop te sluiten van continue optimalisatie van de gebruikerservaring.
Dit lijkt mij goed nieuws voor de web analytics wereld. Door de integratie van web analytics in de bouwtools komt meten eerder in het ontwikkelstadium aan bod. Bovendien past deze integratie bij de gedachte dat de website nooit af is. Integratie van meten en ontwikkelen is daarom een logische vervolgstap in de evolutie van het interactieve kanaal.
Met deze deal maakt Adobe goede kans een speler te worden in de online advertentiemarkt. Banners evolueren in toenemende mate in microsites. Door meetfaciliteiten automatisch te integreren in deze promotiemiddelen krijgt Adobe grip op de relatie tussen advertentiekosten en opbrengsten. Iedere banner of online promotie-uiting kan zijn eigen ROI rapporteren, en misschien automatisch optimaliseren. Dat is wellicht wat Adobe bedoelt als ze deze deal een game changer noemen.
Reacties (1)