Een website runnen en optimaliseren is teamwork. Afhankelijk van de grootte van je organisatie moeten zo’n 10 personen dikwijls zo’n 20 processtappen doorlopen.
Adobe Marketing Cloud helpt website-optimalisatieproces te stroomlijnen
“Zou het niet mooi zijn als alle systemen nodig voor website-optimalisatie zich in één geïntegreerd systeem zouden bevinden?” Dat moet Adobe zo’n 5 jaar geleden hebben gedacht, toen ze besloten middels zo’n 40 à 50 bedrijfsacquisities naast hun core business van software voor creatives (Adobe PhotoShop, Acrobat Reader) verzameld in de Creative Cloud, in 4 jaar om te breiden met een suite van digital marketing solutions verenigd in de Marketing Cloud: een alles-in-één oplossing voor het creëren, beheren, serveren, meten én optimaliseren van digitale content.
Eind vorig jaar presenteerde Adobe met gepaste trots hun bedrijfsbrede marketing oplossing: nog altijd zijn ze de enigen die een dergelijk geïntegreerde suite van digital marketing solutions aanbieden.
Afgelopen vrijdag kreeg ik op het hoofdkantoor van Adobe Benelux in Amsterdam een demonstratie, die bestond uit gebruik van (de meest volledige versie van) hun Marketing Cloud, en 2 gelikte YouTube video’s met mondelinge toelichting:
Enkele hoogtepunten:
- ‘Mobile first’ touch-gebaseerde interactie (gebruik op iPad/tablet met touch screen leidend in het ontwerp)
- De vormgeving van de dashboardomgeving op basis van “cards” (denk Pinterest)
- Alerts geven webanalisten/marketeers interessante/belangrijke gebeurtenissen om verder te onderzoeken.
- Bezoekerssegmenten die worden gedefinieerd/ontdekt/samengesteld tijdens het doen van een marktanalyse (web analytics, email, adwords, DM, in-store, etc…) kunnen worden opgeslagen en gedeeld
- klanten/bezoekers die middels één unieke ID bekend zijn in meerdere kanalen kunnen in deze kanalen eenvoudig met één consistente boodschap worden benaderd… multi-channel één-op-één marketing dus!
- het Adobe systeem zelf kan op basis van een interessant segment in het éne kanaal segmenten in andere kanalen definiëren én benaderen die dezelfde boodschap dienen te ontvangen: lessen opgedaan in het ene kanaal kunnen zo eenvoudig worden doorvertaald naar andere kanalen. Cross-channel targeting dus!
Technisch maakt Adobe dit mogelijk door aan de achterkant te integreren met de API’s van o.a. facebook, adwords en twitter: marketeers hebben maar één interface nodig om via verschillende kanalen te adverteren/communiceren.
Wat is nieuw in de Adobe Marketing Cloud?
Gesegmenteerd online content-experimenteren dankzij nieuwe Adobe Target functionaliteit niet langer voorbehouden aan webanalisten
Het bedenken, ontwerpen, taggen en live zetten van een A/B-test is bij de meeste grote bedrijven (waar Adobe Marketing Cloud in eerste instantie voor bedoeld is) een proces waarbij zeer veel verschillende rollen betrokken zijn.
De nieuwe Target functionaliteit stelt marketeers in staat zonder hulp van webanalisten, webredacteuren of ICT een A/B-test te ontwerpen en live te zetten. Binnen de gegeven pagina-template kan hij in een WYSIWYG interface teksten aanpassen en afbeeldingen wijzigen. Mocht een marketeer een knop willen verplaatsen, dan heeft hij (mogelijk nog wel) een webredacteur nodig om een ander pagina-sjabloon te ontwerpen.
Als marketeer kan je kiezen welke bezoekers je de test wil tonen. Alle bezoekers? Alleen bezoekers met een mobiel apparaat? Alleen die bezoekers die via een bepaald zoekwoord komen? Of vanuit een specifieke campagne?
Doordat deze A/B-testfunctionaliteit geïntegreerd is in het Adobe CMS, behoren cross-browser problemen tot het verleden. Sterker nog: de A/B-test wordt mbv Adobe Experience Manager specifiek voor ieder device/browser geserveerd.
Analyse en discussie binnen hetzelfde platform
De discussie tussen marketeer en webanalist over deze opvallende gebeurtenissen vindt plaats binnen de Marketing Cloud ipv (alleen) per email.
Auto-segmentatie: webanalyse en Big Data
De enige manier om data-analyse goed te doen is afdelingsoverstijgend, systeemoverstijgend, op de ruwe data. Bij voorkeur is de ruwe data hierbij ook nog voorzien van een ID die koppeling met andere bronnen/kanalen mogelijk maakt. Aan al deze voorwaarden is met de Adobe Marketing Cloud voldaan: het zou dus een gemiste kans zijn als je met dit product geen Big-Data achtige analyses zou kunnen doen!
Gelukkig bevatte de demo van Adobe ook een Big-Data achtige component: auto-segmentatie. In het voorbeeld vindt het Test & Target systeem zelf welke groep bezoekers verantwoordelijk is geweest voor een plotselinge toename in het aantal bezoeken naar de website: man, hoog inkomen, via mobiel device en met zoekterm “fitness”. Een prachtig inzicht dat volgt uit het verbinden van een groot aantal databronnen: een mooi voorproefje van de toekomst van webanalyse!
Heeft één van jullie in de praktijk al ervaring opgedaan met het gebruik van Adobe Marketing Cloud? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Reacties (1)