Het is een eeuwenoude discussie: of je moet adverteren op je eigen merknaam bij een Google AdWords-campagne of BingAds-campagne. Ik kreeg de vraag afgelopen week ook weer van een klant. ‘Ik ga toch niet betalen als ze me toch al via mijn merknaam weten te vinden’, was zijn reactie. Wat me dan toch geruststelt, is dat ik elke keer mijn klant weer weet te overtuigen van het feit dat je dit juist wél moet doen. En nu ga ik jou ook overtuigen door vier redenen te geven.
-
Concurrentie adverteert ook op jouw naam
Je concurrenten zijn slim. Je hebt net geïnvesteerd in een radiocampagne waarmee je jouw merknaam onder de aandacht wilt brengen? Dan is jouw concurrent zo slim om te adverteren op jouw naam. Dit resulteert in het feit dat potentiële kopers toch ineens kiezen voor de concurrent, omdat zij bovenaan de zoekresultaten staan.
Adverteren op je eigen merknaam kost niet veel. Het is aannemelijk dat je op merknaam een goede kwaliteitscore krijgt. Dit zorgt voor lage kosten en een hoge ranking in de zoekresultaten. Eigenlijk neem je op een goedkope manier de twijfel bij de potentiële koper weg.
-
Promoot aanbiedingen en acties
Google biedt de mogelijkheid sitelinks en highlights toe te voegen aan advertenties. Dit geeft de zoeker meer informatie. Super makkelijk om jouw doelgroep, die zoekt op je merknaam, te informeren over acties of promoties die je hebt ingepland.
-
Typen is niet makkelijk
Je rijdt langs een billboard of een abri en je ziet vluchtig een merknaam. Hoe schrijf je het ook alweer? Ook typefouten en afkortingen zorgen ervoor dat Google niet altijd jouw website organisch bovenaan zet. Het is zonde dat je door deze reden veel bezoekers misloopt. In dit geval is het goed om te adverteren op merknaam.
De data in Google AdWords zal uitwijzen of de bezoekers op zoek waren naar jouw bedrijf of toch naar die specifieke spelling. Uiteindelijk kun je daar je campagne op bijstellen.
-
Advertenties stimuleren het klikgedrag op organische resultaten
Bing heeft afgelopen jaar een groot onderzoek gedaan naar klikgedrag. De conclusie: de aanwezigheid van een advertentie draagt bij aan het klikgedrag op organische resultaten. Het onderzoek zegt dat bedrijven die adverteren op merknaam, dus die zowel betaald als organisch zichtbaar zijn tussen de zoekresultaten, 90% van de zoekopdrachten omzetten tot websiteverkeer.
Websites die geen advertentie hadden draaien, haalden slechts 56% van de zoekers naar hun website.
Eigenlijk is het dus simpel. Voeg een advertentiegroep op jouw merknaam toe aan je campagne en zorg dat jouw potentiële klanten niet hoeven te twijfelen. Zie je wel dat ik je heb overtuigd. Zo niet, laat je reactie achter in de comments.
Reacties (3)