Andrew Chak was de eerste keynote speaker tijdens Design for Conversion. De volledige presentatie is hier te bekijken. Ook zal ik kort de highlights van zijn verhaal bespreken.
Getting the next click
Andrew vertelt een goed verhaal over het overtuigen van mensen. Hoe zorg je ervoor dat mensen doen wat jij van ze verwacht. Hij heeft zijn verhaal opgedeeld in drie stukken:
- Start with your users
- Don’t sell, help them to buy
- Remove the barriers
Start with your users
Mensen starten vaak niet op jouw website. Ze komen via andere sites op jouw website. Het is dus belangrijk dat je aanwezig bent op de websites die relevant zijn voor jouw site. Bijvoorbeeld door binnen Google te adverteren op relevante zoekopdrachten. Of door aanwezig te zijn op sites die raakvlak hebben met jouw site. Bijvoorbeeld: je verkoopt producten voor inentingen en je bent aanwezig op reissites waar mensen zoeken naar landen waarvoor ze ingeënt moeten worden.
De indeling, opmaak en gebruikte tekst op jouw website is zeer belangrijk wanneer de bezoeker op je website terecht komt. Een belangrijke zin om hierbij te onthouden is:
“I only see what I’m looking for.”
Zorg ervoor dat de dingen waar mensen naar zoeken ook goed zichtbaar zijn. Gebruik geen teksten die niks vertellen, gebruik zinnen waarin direct duidelijk is wat er van de bezoeker gevraagd wordt, of wat de bezoeker kan verwachten. Mensen kunnen heel snel beslissen of iets relevant is of niet en haken, wanneer het niet relevant lijkt, direct af.
Don’t sell, help them to buy
We moeten bezoekers helpen om keuzes te maken in plaats van de keuzes enkel aan te bieden. Behandel je bezoeker niet als expert, wees niet bang om enkel de basics te tonen. Vaak willen bezoekers enkel de basics weten en zijn ze helemaal niet geïnteresseerd in alle nieuwe features en technieken. Vergelijk de producten voor de consument, toon aanbevelingen en laat mensen producten kiezen op basis van hun ‘problemen’ (het product biedt de oplossing!).
Remove the barriers
‘Wij’ zijn vaak alleen gericht op ‘het digitale’, waardoor we vaak de offline mogelijkheden uit het oog verliezen. Vaak verwachten mensen geen formulier om bijvoorbeeld een waardebon aan te vragen; ze verwachten gewoon een bon die ze kunnen uitprinten. Vaak verwachten mensen geen formulier als ze een adviesgesprek willen aanvragen; ze verwachten namen en adressen van mensen waarbij ze zo’n gesprek kunnen aanvragen.
Laat ook alleen de meest noodzakelijke formuliervelden zien wanneer er wel formulieren gebruikt worden. Waarom zou ik een emailadres moeten opgeven als ik een gesprek via de telefoon aanvraag? Mensen zijn vaak bang om hun (email)adres te geven, ze weten niet waarvoor je het gaat gebruiken (vertel het!). Voeg persuasion technieken toe, bijvoorbeeld de privacy policy, een preview van wat je krijgt, ‘zoveel mensen gingen je voor’ en testimonials (“sinds ik dit product hebt…”, etc).
Een goed verhaal van Andrew, zeker het bekijken waard!
Reacties (3)