Veel bedrijven investeren veels te weinig in een interne webanalisten afdeling en slagen er niet in om een webanalyse strategie zodanig op te zetten dat deze er voor zorgt dat alle statistische informatie ook wordt omgezet in uit te voeren acties.
Dit blijkt uit het in mei 2008 verschenen online measurement and strategy report van E-consultancy. Het onderzoek is uitgevoerd in maart en april 2008 en had 700 respondenten. Hiervan was 60% werkzaam voor een bedrijf waar de online activiteit wordt gemeten (overigen zijn leveranciers en concultants). 77% van de respondenten komt uit de UK en dit dit geeft hierdoor m.i. een redelijk gelijk beeld aan de status in Nederland. Voor meer inzichten in de respondenten: dowload het sample rapport (ms-word document).
De resultaten van het onderzoek zijn in presentatievorm online ontsloten via slideshare. Bekijk hier de inhoud:
Belangrijkste uitkomsten:
- Slechts 18% van de bedrijven heeft een interne strategie die data collectie en analyse omzet in bedrijfs doelen. 56% geeft dit niet te hebben, maar hier wel aan te werken.
- Slechts 25% van de bedrijven geeft aan dat webanalyse daadwerkelijk leidt tot inzichten waaruit acties volgen. Bij 56% van de respondenten gebeurd dit soms.
- Uitgaven aan webanalyse zijn te verdelen in 45% technische uitgaven (o.a. pakket), 18% consultancy en service en 36% interne mederwerkers.
- Eigendom van webanalyse is nu bijna volledig in handen van online marketing, dan wel het website team (68%). 5% heeft een specifiek, losstaand, webanalisten team. IT is nog bij 3% van de respondenten eigenaar en business intelligence 2% (zie eerdere artikel over business intelligence en webanalytics)
- De 5 belangrijkste frustraties met webanalyse:
- IT blokkades
- Gebrek aan senior management ondersteuning
- Te weinig tijd / interne middelen
- Moeilijk om de resultaten om te zetten naar inzichten
- Te veel data
Reacties (5)